Sökning: "nyutexaminerade lärare"
Visar resultat 1 - 5 av 53 uppsatser innehållade orden nyutexaminerade lärare.
1. Revisionsbyråers förväntningar på nyutexaminerade studenters etiska kunskaper.
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälleSammanfattning : Etik är något som påverkar allt vi gör medan affärsetik används för att göra alla affärer mer etiska. Sedan början av 1900-talet har mycket gjorts för att göra revisionen mer etisk för att motverka skandaler och oetiska beteenden. LÄS MER
2. Utmaningar och möjligheter för nyutexaminerade biologilärare under den första tiden i läraryrket : Nyblivna lärarens upplevelser av sin första lärartjänst.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med den här studien är att fördjupa kunskapen om hur nyexaminerade biologilärare känner sig i sin första lärartjänst och vad de anser om sin lärarutbildning. I studien undersöks vilka utmaningar och möjligheter som nya lärare upplevt och via dessa erfarenheter hitta exempel på hur nyutbildade lärare kan stödjas för att ha en bättre första tid i yrket. LÄS MER
3. Vad kan eleverna? : En kvalitativ intervjustudie om nyanställda musiklärares strategier för bedömning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)Sammanfattning : Denna studie undersöker nyanställda musiklärare i grundskolan utifrån ett sociokulturellt perspektiv. Studien undersöker vilka artefakter de använder när de bedömer och vilka prioriteringar som görs. Studien bygger på tre intervjuer i fokusgrupper som analyserats med tematisk analys. LÄS MER
4. Mellan utbildning och läraryrket : Från skolbänk till slöjdbänk
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : När vi läste Kristina Hedströms (2021) studie Det blir att det finns rätt förutsättningar tog vi avstamp i slutreflektionen i Hedströms arbete, upplevelsen av ett kunskapsglapp mellan lärarutbildningen och läraryrket. Syfte med denna studie har varit att undersöka hur nyutexaminerade slöjdlärare som arbetar med trä- och metallslöjd upplever sin första tid i yrket och om de anser att det funnits ett eventuellt glapp mellan utbildningen och yrket. LÄS MER
5. "Vi förstår ju förebyggandet av konflikter men det kan ju fortfarande ske" : En kvalitativ studie om nyutexaminerade mellanstadielärare och deras upplevelser i relation till konflikthantering
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka nyutexaminerade lärares upplevelser gällandekonflikthantering i relation till resurser, utmaningar och behov.Studien behandlar frågor kopplat till vilka resurser nyutexaminerade lärare upplever att de fått med sig från lärarutbildningen samt arbetsplatsen, vilka utmaningar de upplever samt vilka behov de nyutexaminerade upplever sig ha. LÄS MER