Sökning: "övningsmetoder"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet övningsmetoder.

  1. 1. Mentalistens inre tankevärld : Mental övning för instudering av pianolitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Martin Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Piano; rehearsal; mental exercise; visualization; phenomenology; Piano; instudering; mental övning; visualisering; fenomenologi;

    Sammanfattning : Jag har under projektet studerat två klassiska stycken för klassisk piano och utforskat hur mental övning upplevs när det sker parallellt med fysisk övning. I arbetet fokuserade jag på att under- söka följande mentala övningsmetoder: analysera musiken, visualisera att jag spelade instru- mentet, auditivt att jag kunde höra musiken samt att kinestetiskt känna när jag själv spelade musiken. LÄS MER

  2. 2. Sångpedagogers övningsmetoder i litteratur : En kvalitativ innehållsanalys av böcker i sångmetodik av Amalia Sjönneby

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Amalia Sjönneby; [2023]
    Nyckelord :övning; sångmetodik; progression; sång; sångpedagoger; sångundervisning; röstträning; teknik; sångteknik; träning; sångskolor; sångideal.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom en kvalitativ innehållsanalys av böcker i sångmetodik undersöka hur olika aspekter kring övning och progression för sång och röstträning representeras. Innehållet i tre utvalda böcker analyserades med utgångspunkt i att sammanställa vad författarna nämner om övning och progression i förhållande till böckernas utformning av praktiska sång-och röstövningar. LÄS MER

  3. 3. Rytmisk frihet : Övningsmetoder för ett öppnare improvisatoriskt trumspel

    Kandidat-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för jazz

    Författare :Axel Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Improvisation; Drums; Transcriptions; Jazz;

    Sammanfattning : In this thesis, I have studied other instrumentalists (not drummers) vocabulary and tonal language, to find out how it can be translated on the drum kit, and how it affects my improvisation. The purpose is to include these transcriptions in my improvisation and investigate whether they have any impact on my vocabulary. LÄS MER

  4. 4. Rockmusiker, övning & musikundervisning : En studie om musiklärarstudenter med bakgrund inom rockmusik, deras övningsvanor och upplevelse av formell musikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Magnus Jonsson; [2021]
    Nyckelord :Rockmusiker; elgitarr; elbas; övning; musikundervisning; notläsning;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt tre musiklärarstudenter med en oskolad bakgrund inom rockmusik; deras övningsvanor och övningsmetoder, introduktion till musiken, upplevelse av musikundervisning, och syn på sin egen förmåga. Studien har genomförts med semistrukturerade intervjuer och tematisk analys. LÄS MER

  5. 5. Konsten att öva! : En kvantitativ forskningsstudie om i vilken utsträckning musikstuderande får möjlighet att lära sig att öva inom ramen för sång- och instrumentalundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Sandra Cardinal Dal; [2020]
    Nyckelord :practice; methods; strategies; vocal and instrumental teaching; survey study; gen- der; instrument; genre; övningsmetoder; övningsstrategier; sång- och instrumentalundervisning; enkätstu- die; kön; instrument; genre;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande kvantitativa studie har varit att ta reda på i vilken utsträckning musik- studerande elever och studenter upplever att de kan öva strukturerat och effektivt samt om sång- och instrumentallärare, inom ramen för sin undervisning, lär sina elever detta. Avsikten var också att ta reda på om det med anknytning till detta finns samband eller variationer bland respondenterna kopplat till någon av bakgrundsfaktorerna kön, instrument, genre eller skol- form. LÄS MER