Sökning: "objektifiering reklam"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden objektifiering reklam.

  1. 1. Kan könsdiskriminerande reklam och sociala medier påverka den självupplevda kroppsuppfattningen? : En kvantitativ studie med syfte att synliggöra likheter och skillnader i hur svenska och norska kvinnor uppfattar att deras kroppsuppfattning påverkas av sociala medier och könsdiskriminerande reklam

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Ada Ferngren; Molly Nurmi; [2022]
    Nyckelord :Stereotyper; reklam; sexism; könsdiskriminering; objektifiering; kroppsskam;

    Sammanfattning : Studien fokuserar på skillnader och likheter mellan svenska och norska kvinnors självupplevda kroppsuppfattning. Främst för att synliggöra kopplingar till sociala medier och könsdiskriminerande reklam. Objektifieringsteorin har använts i studien för att förstå fenomenet kroppsskam, självövervakning och självobjektifiering. LÄS MER

  2. 2. Den säljande kvinnan – objekt eller subjekt? : Postfeminismens individualism

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Hanna Kappelin; [2021]
    Nyckelord :Visual communication; postfeminism; The Male Gaze; commodified feminism; pornography; semipornography; semiotics; CAIA Cosmetics; Visuell kommunikation; postfeminism; den manliga blicken; kommodifierad feminism; pornografi; semipornografi; semiotik; CAIA Cosmetics;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande alster var att undersöka huruvida utvecklingen av hur kvinnor exponeras i kommersiella sammanhang går hand i hand med postfeminism eller inte, och om det i sådana fall bidrar till att det fortfarande skapas kommersiellt innehåll utifrån den manliga blicken. Materialet som låg till grund för detta arbete var en av flera bilder från Bianca Ingrossos företag, CAIA Cosmetics, läppstifts reklamkampanj från år 2019. LÄS MER

  3. 3. Stereotypisk, objektifierande och sexualiserande reklam? : En semiotisk bildanalys av CAIA Cosmetics reklambilder ur sommarkampanjerna 2021

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Linnéa Wikman; [2021]
    Nyckelord :Reklam; genus; stereotyper; objektifiering; sexualisering;

    Sammanfattning : Den här studien ämnar undersöka om sminkvarumärket CAIA Cosmetics fortsätter att stereotypisera, objektifiera och sexualisera kivnnor i sin reklam efter att de fällts för objektifierande och sexualiserande reklam tre gånger under 2019. I de analyserande reklambilderna undersöker jag om Bianca Ingrosso som frontperson för CAIA bidrar med och upprätthåller en könsstereotypisk bild av kvinnor och om det förekommer ett objektifierande och sexualiserande i de nya sommarkampanjerna från juni och juli 2021. LÄS MER

  4. 4. Sexualisering av kvinnor i reklam : en studie om hur den problematiska porträtteringen konstrueras

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Estelle Olsson; [2020]
    Nyckelord :Sexualisering; Objektifiering; Kvinnor; Reklam; Fotografi;

    Sammanfattning : Temat för detta kandidatarbete är sexualisering av kvinnor i reklam. Reklam har idag en maktfull roll i samhället och återspeglar ideal samt stereotyper. Kvinnor har länge sexualiserats och objektifierats i reklam och idag är denna porträttering så vanligt förekommande att vi knappt reagerar när vi ser den. LÄS MER

  5. 5. Varumärket som säljer så mycket mer än smink : En kvalitativ studie om vilka framställningar av kvinnan som går att hitta i de sex mest gillade reklambilderna i CAIA Cosmetics läppstiftskampanj 2019

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Alejandra Marroquin; Isabelle Nordén; [2020]
    Nyckelord :Gender; Stereotype; Male Gaze; Objectification; Representation; Instagram; Women in advertising; Genus; Stereotyp; Den manliga blicken; Objektifiering; Representation; Instagram; Kvinnor i reklam;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to examine which kind of expressions of the woman that were present in the selected advertising images and how they could affect how women are represented. A qualitative content analysis was conducted. The six most liked CAIA Cosmetics Instagram posts from their lipstick campaign in 2019 were chosen and analysed. LÄS MER