Sökning: "objektiv sociologi"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden objektiv sociologi.
1. Alienation och meningsfullhet i arbetet : Kan de samexistera?
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och sociologiSammanfattning : Studien har till syfte att undersöka medarbetares upplevelser av meningsfullhet i arbetet på arbetsplatsen. Studien har en kvalitativ ansats med ett induktivt förhållningssätt och har hämtat empirin genom åtta kvalitativa intervjuer. Vidare har studien antagit en tematisk analys för att analysera den insamlade datan. LÄS MER
2. Objektiv giltighet inom sociologin
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Modernitetens uppbrott med medeltiden definieras av ett om antagande och giltighetsförklarande av att subjektivitet är något som görs och iakttas av ett subjekt. Iakttagelse var en aktivitet och subjektet var ett självständigt orsakande ting som utför handlingen. LÄS MER
3. Investigating the Social
Master-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : The major trade unions in Sweden have departments of investigation that gather information and write reports on issues relating to their members. This thesis is an examination of how one such trade union, Kommunal, has investigated the issue of temporary and precarious employment over the last several years. LÄS MER
4. Multidimensionell delaktighet i Namibia : En studie om elevers upplevelse av delaktighet i den namibiska skolan.
Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för socialpedagogik och sociologiSammanfattning : Delaktighet är ett vanligt förekommande begrepp som bland annat används inom socialpedagogiken för att studera mänskliga relationer. Det finns dock många dimensioner av delaktighet, begreppet kan av individen upplevas ha både en subjektiv och objektiv betydelse. Enligt barnkonventionen har alla barn rätt att gå i skolan. LÄS MER
5. Skamhantering: en analys av skolmedling som konfliktlösningsmetod
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka skolmedling som ett verktyg för konflikthantering utifrån ett emotionssociologiskt perspektiv. Jag vill skapa förståelse för hur skam tar sig uttryck i skolmedlingen och vilken funktion denna skam kan fylla. LÄS MER