Sökning: "obligatoriska krav"

Visar resultat 1 - 5 av 80 uppsatser innehållade orden obligatoriska krav.

  1. 1. Är förskoleklassen för alla barn? - En kvalitativ forskningsstudie av lärares uttryckta uppfattningar om hur förskoleklassens obligatoriska etablering i grundskolan påverkat skolgången för elever som har koncentrationssvårigheter

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Zandra Bengtsson; Helen Allansson; Christina Ström Nilsson; [2024-02-06]
    Nyckelord :läroplan; skolifiering; koncentrationssvårigheter; extra anpassningar; specialpedagogiska anpassningar; kartläggning;

    Sammanfattning : Förskoleklassen har tidigare setts som en bro mellan förskola och skola och som en övergång för barn in i skolvärlden. Sedan drygt fem år tillbaka är förskoleklassen obligatorisk för alla barn och även förskoleklassens läroplan har ändrats från att tillhöra förskolan till att nu vara en del av grundskolan. LÄS MER

  2. 2. Vem råder över vattnet? - En utredning av hur den vattenrättsliga rådigheten kan säkras med fastighetsrättsliga åtgärder

    Master-uppsats, Lunds universitet/Fastighetsvetenskap

    Författare :Dennis Brattefelt; Tom Laumola; [2023]
    Nyckelord :Fastighetsbildning; damm; servitut; vattenkraft; rådighet; vattenverksamhet; fastighetsrätt; fastighetsbildningsprocessen; property formation; dam; easement; hydroelectric power; disposition; water enterprise; property law; cadastral procedure; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : This thesis investigates the complex challenges arising from the recent reviews of permits for dams in Sweden, focusing on the crucial aspect of water resource disposition and its implications for property rights. By examining relevant literature, legal cases, and conducting interviews with professionals, this study uncovers patterns and potential solutions to address the issues at hand. LÄS MER

  3. 3. EU-taxonomins inflytande på hållbarhetsarbetet inom fastighetsbranschen : Det miljömässiga hållbarhetsarbetet inom fastighetsbranschen: En studie om EU-taxonomiförordningens påverkan och dess roll för en hållbar framtid.

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Fredrik Graneld; Ted Hyllert; [2023]
    Nyckelord :Taxonomy; green financing; greenwashing; sustainability; reporting requirements.; Taxonomin; grön finansiering; greenwashing; hållbarhet och rapporteringskrav.;

    Sammanfattning : BAKGRUND: Klimathotet påverkar vår vardag i större utsträckning än tidigare och driver på mycket av utvecklingen i dagens samhälle. Fastighetsbranschen står för cirka en femtedel av de totala utsläppen av fossila bränslen och 40 procent av energiförbrukningen i Sverige och har därför ett stort ansvar att driva på den gröna omställningen. LÄS MER

  4. 4. Försonande dialog: Främjande av samförståndslösningar mellan föräldrar genom informationssamtal

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Moa Clemes; [2023]
    Nyckelord :Familjerätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : This essay deals with consensual solutions between parents in custody cases with focus on what can be described as obligatory information meetings (in Swedish called informationssamtal). The purpose of these meetings is in the sake of the child and their best interests, to try and increase the chances of finding the least taxing way forward for the whole family. LÄS MER

  5. 5. Utmaningar och möjligheter vid undervisning av andraspråkselever : – en komparativ studie av Lpo94 och Lgr22utifrån ämnet svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Hofström; [2022]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; Lpo94; Lgr22; andraspråk; språkutveckling; språkinlärning; språkbehärskning;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar två läroplaner, Läroplanen för det obligatoriska skolväsendet 1994 och Läroplanen för grundskolan 2022 utifrån ämnet svenska som andraspråk. Syftet med föreliggande studie är att synliggöra och undersöka skillnader och likheter mellan läroplanerna i ämnet svenska som andraspråk, med fokus på deras sätt att uttrycka sig om språkinlärning och förväntad språkbehärskning. LÄS MER