Sökning: "obligatoriska skoldagen"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden obligatoriska skoldagen.

  1. 1. Samverkan mellan skollärare och “superman”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Mattias Jogren; Lucas Johannesson; [2023-10-26]
    Nyckelord :Samverkan; fritidslärare; skollärare; lärare; rektor; obligatorisk skoldag; fritidshem; skolverksamhet; fritidshemsverksamhet.;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att fritidslärare ofta arbetar som resurs eller hjälplärare under den obligatoriska skoldagen. Fritidslärare får varken tid eller utrymme för att bedriva fritidspedagogisk undervisning under den obligatoriska skoldagen, utan ägnar sin tid till att bedriva skolpedagogisk undervisning. LÄS MER

  2. 2. ”Vi måste se till barnets hela dag” : En kvalitativ studie om samverkansmöjligheterna mellan fritidshem och elevhälsan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jessica Pettersson; Sofie Gillberg; Terese Eneman; [2023]
    Nyckelord :Fritidshem; elevhälsa; elevhälsoteam; samverkan; fritidslärare; yrkesroll; socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : Skolverket har slagit fast att alla som arbetar i skolan ska samverka för att göra skolan till en god miljö för utveckling och lärande. För många elever innebär skoldagen mer än den obligatoriska undervisningen i klassrummet eftersom de spenderar många timmar på fritidshemmet. LÄS MER

  3. 3. Kan du ta klassen? : En kvalitativ studie om hur fritidslärarens kompetens används under den obligatoriska skoldagen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Malin Wellton; Ann-Sofie Bentsrud; [2021]
    Nyckelord :Fritidslärare; Identitet; Kompetens; Makt; Organisationskultur; Relationik.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur grundlärare i fritidshem beskriver deras kompetens samt hur denna kompetens används under den obligatoriska skoldagen.Forskningsansatsen är kvalitativ där vi genom intervju som metod samlat in vår empiri. LÄS MER

  4. 4. Perspektiv på fritidshemslärarens yrkesroll i den obligatoriska skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Julia Andersson; Linnea Jönsson; [2021]
    Nyckelord :Fritidshemslärare; komplettering; kvalitativ metod; samverkan; yrkesroll.;

    Sammanfattning : Under utbildningens gång och utifrån tidigare arbetslivserfarenheter samt praktik i fritidsverksamhet har vi lagt märke till att yrkesrollen för lärare i fritidshem ser olika ut, och värdesätts olika beroende på vem man pratar med. Lärare i fritidshem har en yrkesroll som inte är konkret definierad i Skolverkets dokument och vad en lärare i fritidshem har för roll under den obligatoriska skoltiden verkar variera mycket. LÄS MER

  5. 5. Släcka bränder eller jämbördiga villkor? : En kvalitativ intervjustudie om lärare i fritidshems  arbetsuppgifter under den obligatoriska skoldagen

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Alexandra Diaconu; [2020]
    Nyckelord :lärare i fritidshem; fritidslärare; fritidshem; arbetsuppgift; samverkan; kontextuell analys; kvalitativ metod; intervjustudie; professionsteori; autonomi; kunskapsbas;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att bidra med fördjupad kunskap om hur nyutbildade lärare i fritidshem upplever sitt yrkesutövande under den obligatoriska delen av skolverksamheten. Vidare undersöktes på vilka sätt yrkesutövandet under den obligatoriska skoldagen upplevs vara en tillgång och på vilka sätt det upplevs vara ett hinder för fritidshemmets verksamhet. LÄS MER