Sökning: "observation av barns beteende"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden observation av barns beteende.

  1. 1. “Alla trodde att superhjälten var en kille” : En multimodal diskursanalys om hur normer om genusskildras i barnlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Alice Jenderman; Eleonore Johansson; [2021]
    Nyckelord :Genus; könsnormer; stereotyper; barnlitteratur;

    Sammanfattning : Bakgrund Redan tidigt i små barns liv lär de sig vad som är lämpligt beteende utifrån deras kön, vilket är en följd av konstruerade könsnormer. Barn lär sig inte enbart vad som är lämpligt beteende hemifrån utan även i skolan och genom olika medier (Eriksson & Gottzén, 2020, s. 21, 25). LÄS MER

  2. 2. Hur bidrar styrdokument till kunskapsinlärning? : En studie om hur styrdokument är applicerbara i skolverksamheten.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Ingrid Hagberg; [2020]
    Nyckelord :Schools food program; vegetarian food; teaching; perceived reality; children s behavior; Skolmåltid; vegetarisk mat; undervisning; upplevd verklighet; barns beteende;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att granska styrdokument som berör den svenska skol- och måltidsverksamheten samt undersöka förutsättningarna för lärare och pedagoger att utifrån dokumentens visioner lära ut ämnet mat och miljö till skolelever. Fokus för denna studie har varit att jämföra hur statliga styrdokument faktiskt är applicerbara på barns beteende och upplevda verklighet samt vilka faktorer som är avgörande för utfallet. LÄS MER

  3. 3. Barns påverkan av skärmtid - ur ett hälsoperspektiv

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Matilda Salminen; Cecilia Axelsson; [2019]
    Nyckelord :Children; infant; media use; screen time;

    Sammanfattning : Axelsson C & Salminen M. Barns påverkan av skärmtid. En systematisk litteraturstudie. Magisteruppsats i pediatrisk omvårdnad 15 högskolepoäng. LÄS MER

  4. 4. Välkommen in, till en plats för möjligheter & personlig utveckling - En observationsstudie om den föräldraaktiva inskolningen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linn Hedenstedt; Beatrice Håkansson; [2019]
    Nyckelord :anknytningsteori; ansvar; barn; förskola; förskollärare; föräldraaktiv inskolningsmetod; inskolning; kortisol; miljö; observation; omsorgsetik; pedagog; trygghet; Trygghetscirkeln; utveckling.;

    Sammanfattning : Att avsluta sin föräldraledighet och låta sitt barn börja på förskolan kan väcka mycket känslor. Då förälderns trygghet påverkar barnet är det centralt att både föräldrar och barn får det stöd de behöver under inskolningen. Det finns framför allt två inskolningsmetoder, den traditionella och den föräldraaktiva. LÄS MER

  5. 5. Vänskapens magi : En studie om förskolebarn i behov av särskilt stöd, vänskap och sociala färdigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Emma Sjögren Teeling; Sanna Katariina Ringbom; [2018]
    Nyckelord :Friendship; Social skills; Special needs education; Children with special needs; Preschool; TIS-S; Mixed Methods.; Vänskap; Sociala färdigheter; Specialpedagogik; Barn i behov av särskilt stöd; Förskola; TIS-S; Mixed Methods.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare arbetar med att skapa och upprätthålla sociala färdigheter och vänskap för barn i behov av särskilt stöd. Forskning visar att barn i behov av särskilt stöd ingår i färre vänskapsrelationer än andra barn. LÄS MER