Sökning: "observation av elev i klassrummet"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden observation av elev i klassrummet.

  1. 1. En undersökning av den språkutvecklande lärmiljöni grundskolans årskurs 2 ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Johansson; [2023]
    Nyckelord :Avkodning; lärmiljö; läsförståelse; tidiga insatser; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Johansson, Malin (2023). En undersökning av den språkutvecklande lärmiljön i grundskolans årskurs 2 ur ett specialpedagogiskt perspektiv Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Förebyggande och åtgärdande samarbete för inkluderande lärmiljöer: En småskalig intervju- och observationsstudie om specialpedagogers samarbete med lärare i grundskola, gymnasium och vuxenutbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anne Ahlros; Veronica Andersén; [2023]
    Nyckelord :Inkludering; interprofessionellt samarbete; lärmiljö; samundervisning; specialpedagog.;

    Sammanfattning : Forskning visar att det finns begränsade kunskaper om samarbetet mellan specialpedagoger och lärare. Det gäller då särskilt kunskaper som berör hur specialpedagogen stödjer läraren i arbetet med att möta elevernas behov inom ramen för ordinarie undervisning. LÄS MER

  3. 3. "Varsågoda och sitt på era platser" : En observationsstudie kring arbetsron och inlärningen i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Kristin Abdallah; Helin Akrawi; [2023]
    Nyckelord :klassrummets utformning; elevplacering; position; beteenden; inlärning; arbetsro;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap kring hur beteenden möjliggörs och/eller begränsas utifrån klassrummets utformning och elevers placering. I fokus för studien står frågor om inlärning och arbetsro. Studien utgår från Sweller’s kognitiva belastningsteori. LÄS MER

  4. 4. Formativ bedömning : Ett verktyg för lärande i matematikundervisningen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jessica Augustsson; Matilda Krüger; [2020]
    Nyckelord :formativ bedömning; matematikundervisning;

    Sammanfattning : I denna kunskapsöversikt kartläggs sex internationella forskningsstudier som handlar om formativ bedömning i matematikundervisningen. I vår litteratursökning har vi använt databasen Teacher reference center och vi har använt oss av olika inkluderingskriterier och sökstrategier. LÄS MER

  5. 5. Det transspråkande klassrummet : – lärmiljöer, lärtillfällen och interaktioner i årskurs 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Olivia Arvén; Jonna Bergman; Van Der Putten Johanna; [2020]
    Nyckelord :Translanguaging; classroom observation; observation tools; grade 2; Transspråkande; klassrumsobservation; observationsverktyg; årskurs 2;

    Sammanfattning : I denna empiriska studie har användningen av transspråkande undersökts på tre olikaskolor. Transspråkande innebär i korta drag att flerspråkiga elever ges möjlighet attanvända alla sina språk i undervisningen. LÄS MER