Sökning: "observation av elev i klassrummet"

Visar resultat 11 - 15 av 22 uppsatser innehållade orden observation av elev i klassrummet.

  1. 11. "De ser mig som en buse och då blir jag en buse" En kritisk fallstudie om hur användandet av disciplinära åtgärder skapar avvikare i grundskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Roger Irveby; [2016-01-22]
    Nyckelord :avvikande beteende; symbolisk interaktionism; stämpling; stigmatisering; utanförskap; ordningsregler;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att försöka få kunskap om stämpling/stigmatisering av elever i grundskolan. För att försöka besvara syftet formulerade jag följande tre problemfrågor: • Hur används disciplinära åtgärder i grundskolan? • Hur gör användandet av disciplinära åtgärder i skolan elever till avvikare? • Hur ser en process ut där elev riskerar bli stämplad/stigmatiserad till avvikare? Teori: Jag har, i mitt fördjupningsarbete, valt att använda mig av olika teorier om avvikande beteende och hur detta skapas. LÄS MER

  2. 12. En fruktsallad med bara päron, det är inte speciellt spännande : En kvalitativ studie av lärares förhållningssätt till samspelet i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Malena Fock; Eleni Myhre; [2014]
    Nyckelord :Samspel; lärare; elever;

    Sammanfattning : Bakgrunden till den här studien har grundats i ett allmängiltigt intresse kring det samspel som uppstår i klassrummet. Vi har funderat över det maktförhållande som uppkommer då lärare och elev interagerar med varandra och hur det kan komma att påverka elevers progression inom skolan, både för det kunskapsmässiga och emotionella utvecklandet. LÄS MER

  3. 13. Gruppdynamik i klassrummet : En studie av hur lärare arbetar med grupper

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Elin Svensson; [2012]
    Nyckelord :grupper; gruppdynamik; grupprocesser; pedagog; elev; elevperspektiv; observation; intervju;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar ämnet om hur pedagoger arbetar med grupper i klassrummet. Syftetär att kartlägga hur elevgrupper konstrueras och vad lärare fokuserar på när de arbetar medgrupper. Detta undersöktes genom intervjuer samt observationer. Intervjuerna gjordes med ettbekvämlighetsurval. LÄS MER

  4. 14. Enable Emergent Literacy by Including ICT in Preschool class : A socio cultural approach to ensure a positive learning atmosphere

    Magister-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Shashi-Rekha Berglund; [2011]
    Nyckelord :Classroom behavioral problems; Early childhood education; Emergent literacy; Ethnography; IT and ICT as teaching resource; Positive reinforcements; Social constructivism.;

    Sammanfattning : A comparative study between old school which is considered to be boring and out of context by (many student) to new school of teaching where divers IT and ICT gadgets are used and their implications in creating a positive teacher student relationship from the very start to promote emergent literacy within preschool class. This ethnographic study examines how two preschool class teachers incorporate both old and new methods to create interest for learning and meaningfulness among their students in accordance with the national goals for education and lifelong learning. LÄS MER

  5. 15. Kvinna föds inte till man, kvinna blir det

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Daniel Samuelsson; [2011]
    Nyckelord :Genus; heteronormativitet; homosociala band; medier; skola;

    Sammanfattning : Denna C-uppsats är en kvalitativ studie om genus. Syftet med uppsatsen är att undersöka om och hur könsrollerna stärks i interaktionen mellan pedagog och elev samt även om detta är något märkbart elever sinsemellan i grundskolans yngre åldrar. LÄS MER