Sökning: "observation av lärandesituation"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden observation av lärandesituation.

  1. 1. Den pedagogiska måltiden som lärandetillfälle för barn med invandrarbakgrund i förskolan : En observationsstudie om pedagogers interaktion med barnen under lunchen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Therese Strömberg; [2021]
    Nyckelord :matsituationer; förskola; flerspråkighet; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Det här arbetet jämför två förskolor inom samma stad under sammanlagt fem observationer som utförts under matsituationerna i vardera förskola. Syftet är att undersöka huruvida barn med ett annat modersmål än det svenska uppmuntras och ges utrymme i skolan för sina egna modersmål, eller om det är en situation i förskolansom inte används som en lärandesituation. LÄS MER

  2. 2. Barn samtalar om miljö : En socialkonstruktivistisk analys av förskolebarns miljödiskurs.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Sebastian Örgesvik; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att bidra med kunskap om barns miljödiskurs utifrån en observation av en lärandesituation utformad efter den pluralistiska utbildningstraditionen med fokus på miljömässig hållbar utveckling. Som datainsamlingsmetod valdes deltagandeobservation i en selektivt återkommande form. LÄS MER

  3. 3. Teaching and learning English in a multilingual classroom : A study of code-switching in an EFL/ESL teaching/learning situation

    Kandidat-uppsats, Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Maureen Lugoloobi-Nalunga; [2013]
    Nyckelord :Code-switching; multilingualism; pluralism; first language; mother tongue; second language; foreign language; language learning; language acquisition; Kodväxling; flerspråkighet; mångfald; modersmål; andraspråk; främmande språk; språkinlärning.;

    Sammanfattning : This paper aims at finding out if code-switching is an asset or a problem in a multilingual classroom. The main goal of the study was to find out what impact code-switching into mother tongue has on L2 development and what learning/teaching situations induce the act of code-switching. LÄS MER

  4. 4. Vad avser läraren? Vad erfar eleverna?

    C-uppsats,

    Författare :Johanna Carlsson; Therese Larsson; [2011]
    Nyckelord :synliggöra lärande; lärande; Learning study; bedöm;

    Sammanfattning : Vårt syfte med den här uppsatsen är att jämföra lärares syn på det eleverna ska lära sig vid ett specifikt lektionstillfällemed vad elever upplever att de lärt sig under samma lektion. För att ta reda på hur bra/mindre bra lärarnas och elevernasuppfattningar stämmer överrens har vi ställt oss frågorna vad avser läraren och vad erfar eleverna i sammaundervisningssituation? Vi har gjort en kvalitativ studie där vi använt intervju i kombination med observation sommetod. LÄS MER

  5. 5. Sinnespreferenser i förskolebarns lärande

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Jenny Anderberg; Malin Rubom; [2009]
    Nyckelord :sinnespreferens; samspel;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på om sinnespreferenser (inlärningskanaler)påverkar samspelet mellan pedagoger och barn i en lärandesituation. Studien är gjord på en förskola med barn i åldrarna tre till fem år. Vi genomförde en fallstudie och använde oss av metodtriangulering (observation, enkät och intervju). LÄS MER