Sökning: "observation barn autism"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden observation barn autism.
1. Det kunde vara kaos på ovanvåningen och jag kunde stå och laga mat
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialhögskolanSammanfattning : The purpose of this qualitative study was to research how people's experience of having a sibling with an autism spectrum disorder affected their upbringing. We held six semi-structured interviews where we examined three different aspects of the participants’ lives in regard to their upbringing and sibling. LÄS MER
2. Arbetsterapeutiska utredningar och interventioner i skolan för barn med autismspektrumtillstånd : En scoping review
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HälsohögskolanSammanfattning : Bakgrund: Forskning visar på att barn med funktionsnedsättningar vill delta i alla aktiviteter i skolan men att de inte kan. Detta kan bero på brist på anpassningar och stöd, insatser kopplade till arbetsterapeutens kompetensområden. LÄS MER
3. Alternativ och kompletterande kommunikation i förskolan : En studie om kommunikation, samspel och delaktighet för barn med autism med eller utan intellektuell funktionsnedsättning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med fördjupad kunskap om alternativ och kompletterande kommunikation för barn med autism med eller utan intellektuell funktionsnedsättning genom att undersöka vilka former de erbjuds samt hur dessa används på förskolan med fokus på kommunikation, samspel och delaktighet i verksamheten. Studien är kvalitativ och har utgått från ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER
4. Jämförelse av antal kommunikativa initiativ hos små barn med AST före och efter beteendeanalytisk intervention
Magister-uppsats, Uppsala universitet/LogopediSammanfattning : Autism spectrum disorder (ASD) is a developmental disorder that limits one’s ability to engage in a mutual, social interaction. Joint attention, imitation and social involvement are social abilities together with other cognitive functions that determine speechdevelopment. LÄS MER
5. Världen genom Lisas ögon. En livsvärldsfenomenologisk studie om förståelsen för de kommunikativa handlingar en flicka med autism uttrycker
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Ett övergripande syfte med studien är att utifrån en livsvärldsfenomenologisk ansats beskriva, tolka och förstå de kommunikativa handlingar en flicka med autism ger uttryck för inom ramen för en specifik lärandekontext inom förskolan. Ett annat syfte med studien är att diskutera förutsättningar för förskolepersonalens kommunikativa handlingsberedskap i mötet med barn med autism. LÄS MER