Sökning: "observation barngrupp"

Visar resultat 11 - 15 av 28 uppsatser innehållade orden observation barngrupp.

  1. 11. Pedagogiskt drama som verktyg för socialt samspel och harmoni i barngrupper

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Therese Palmgren; [2016]
    Nyckelord :Drama; pedagogik; socialt samspel; harmoni; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om ifall man med hjälp av pedagogiskt drama kan främja socialt samspel och harmoni i en barngrupp. För att kunna nå syftet skildras en observation av dramaaktiviteter år 2014 som följs upp år 2016 med kvalitativa intervjuer med tre stycken pedagoger på förskoleavdelningen ”Smultronet”, där man arbetar flitigt med pedagogiskt drama. LÄS MER

  2. 12. ”Hoppas att det aldrig händer för då har vi ju misslyckats” : En kvalitativ studie om utanförskap i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Maja Avander; Nickolina Forslund; [2016]
    Nyckelord :Mobbning; exkludering; socialt samspel; förebyggande arbete; åtgärder;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur några pedagoger ser på begreppet utanförskap i förskolan, vilka metoder de använder sig av för att stärka barngruppen, samt hur de arbetar förebyggande mot utanförskap. Genom kvalitativa undersökningsmetoder såsom intervjuer och observationer har ett empiriskt underlag analyserats till ett resultat. LÄS MER

  3. 13. Vi ska koka soppa, is-soppa! : En observationsstudie om förskolebarns meningsskapande kring aggregationsformer som lärande objekt.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Nicolina Filipsson Lopez; [2015]
    Nyckelord :chemistry; preschool; object of learning; create meaning; Kemi; förskola; lärande objekt; meningsskapande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur barns uppfattningar kring aggregationsformer som fenomen förändras genom några enkla aktiviteter med is (fast form), vatten (flytande form) och vattenånga (gasform) samt hur barnen skapar mening kring aggregationsformerna. Denna studie är gjord ur ett utvecklingspedagogiskt perspektiv, en gren ur fenomenografin. LÄS MER

  4. 14. Vem leker du med? En studie om barns kamratkultur i förskolan ur ett intersektionellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lisa Hansson; Jenny Strandgården; [2015]
    Nyckelord :Förskola; Intersektionalitet; Kön; Ålder; Etnicitet; Kamratkultur; Gruppkonstellationer; Makt; Fri lek;

    Sammanfattning : Allt fler barn spenderar alltmer tid i förskolan (Skolverket, 2011). Detta bidrar till att förskolan fungerar som en arena för barns socialisering, kamratskap och grupptillhörighet. I läroplanen (Lpfö 98, rev. 2010) står det att ett av syftena med förskolan är att barnen ska socialiseras till framtidens samhällsmedborgare. LÄS MER

  5. 15. Att skapa en grupptillhörighet i förskolan - normer, gemenskap och utanförskap.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Amanda Barber; Heléne Andréasson; Alexandra Augustsson; [2014]
    Nyckelord :Grupptillhörighet; Normer; Normkritik och Pedagoge;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med vår studie är att undersöka hur pedagoger arbetar för att varje barn ska få känna en tillhörighet igruppen. Denna studie behandlar vikten av att varje barn ska känna sig som en tillgång i barngruppen, samt hurbetydelsefullt det är för alla barn att ha en kamrat att leka med. LÄS MER