Sökning: "observation barngrupp"
Visar resultat 11 - 15 av 28 uppsatser innehållade orden observation barngrupp.
11. Pedagogiskt drama som verktyg för socialt samspel och harmoni i barngrupper
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om ifall man med hjälp av pedagogiskt drama kan främja socialt samspel och harmoni i en barngrupp. För att kunna nå syftet skildras en observation av dramaaktiviteter år 2014 som följs upp år 2016 med kvalitativa intervjuer med tre stycken pedagoger på förskoleavdelningen ”Smultronet”, där man arbetar flitigt med pedagogiskt drama. LÄS MER
12. ”Hoppas att det aldrig händer för då har vi ju misslyckats” : En kvalitativ studie om utanförskap i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur några pedagoger ser på begreppet utanförskap i förskolan, vilka metoder de använder sig av för att stärka barngruppen, samt hur de arbetar förebyggande mot utanförskap. Genom kvalitativa undersökningsmetoder såsom intervjuer och observationer har ett empiriskt underlag analyserats till ett resultat. LÄS MER
13. Vi ska koka soppa, is-soppa! : En observationsstudie om förskolebarns meningsskapande kring aggregationsformer som lärande objekt.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studierSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur barns uppfattningar kring aggregationsformer som fenomen förändras genom några enkla aktiviteter med is (fast form), vatten (flytande form) och vattenånga (gasform) samt hur barnen skapar mening kring aggregationsformerna. Denna studie är gjord ur ett utvecklingspedagogiskt perspektiv, en gren ur fenomenografin. LÄS MER
14. Vem leker du med? En studie om barns kamratkultur i förskolan ur ett intersektionellt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Allt fler barn spenderar alltmer tid i förskolan (Skolverket, 2011). Detta bidrar till att förskolan fungerar som en arena för barns socialisering, kamratskap och grupptillhörighet. I läroplanen (Lpfö 98, rev. 2010) står det att ett av syftena med förskolan är att barnen ska socialiseras till framtidens samhällsmedborgare. LÄS MER
15. Att skapa en grupptillhörighet i förskolan - normer, gemenskap och utanförskap.
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med vår studie är att undersöka hur pedagoger arbetar för att varje barn ska få känna en tillhörighet igruppen. Denna studie behandlar vikten av att varje barn ska känna sig som en tillgång i barngruppen, samt hurbetydelsefullt det är för alla barn att ha en kamrat att leka med. LÄS MER