Sökning: "observation barns samspel i lek"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden observation barns samspel i lek.

  1. 1. Lekens och artefakters betydelse för barns sociala samspel

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ida Bernicke Svensson; [2023]
    Nyckelord :Physical indoor environment; play; artifacts; social interaction; thematic analysis.; Fysisk inomhusmiljö; lek; artefakter; socialt samspel; tematisk analys.;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate how children's social interaction with each other is expressed in play at preschool using the physical indoor environment. A research question has been asked to make it possible to inquire into, which reads: How do children use physical artefacts in the indoor environment to create joint play activities? In order to get an answer to the question, a qualitative method is used where observation schedule and field notes stand for the collection of empirical material. LÄS MER

  2. 2. Barns samspel i leken med färdigt och ofärdigt material

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Vera Larsson; Evelina Cronqvist; [2023]
    Nyckelord :Interact; imagination; non-prepared; play preschool; prepared; social cultural perspective; Fantasi; färdigt material; förskola; lek; ofärdigt material; samspel; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : The purpose of our study is to investigate how children interact in play with prepared and non-prepared material respectively to contribute with the knowledge of childrens opportunities for different ways of interaction. The study was performed with a qualitative consisting of observation including video observation and field notes. LÄS MER

  3. 3. Lek, lärandemiljö och flerspråkighet : En observationsstudie av flerspråkiga barns strategier för att ansluta sig till leken i förskolan samt av förskolepersonals arbete med inkludering av flerspråkiga barn

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Zainab Azad; Isabell Sjögren; [2021]
    Nyckelord :Artefacts; Inclusion; Joining; Multilingualism and Preschool; Anslutning; Artefakter; Flerspråkighet; Förskolan och Inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra vilka strategier barn med annat modersmål än svenska använder för att ansluta sig till lek i förskolan samt vilka strategier förskolepersonal använder för att inkludera flerspråkiga barn i förskolan. Syftet är också att öka kunskapen om leken och den pedagogiska utomhusmiljöns betydelse för inkludering av barn med annat modersmål än svenska i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Mångdimensionella gårdar : Barns möjligheter till samspel på förskolegårdar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sofia Reinhagen; [2021]
    Nyckelord :Preschool zones; multidimensional; children s interaction; children s play; gradient; children; Förskolegårdens zoner; mångdimensionell; barns samspel; barns lek; gradient; barn;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att bidra med kunskap om hur barnen kan samspela på förskolegårdar, beroende på hur gårdens utformning och därmed zonernas placering ser ut. De frågeställningar jag använt i studien är följande: Hur ser gårdars utformning ut utifrån Grahns zoner? och hur samspelar barnen på förskolegårdarna? För att få svar på mina frågeställningar gjordes en förstudie med skiss av tre förskolegårdar samt observationer i två delar. LÄS MER

  5. 5. "Vi köpte pappa på loppisen!" : En observationsstudie om lekande i förskolans rutinsituationer

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Amanda Mattisson; Moa Martinsson; [2020]
    Nyckelord :Lekande; rutinsituationer; fantasi; leksignaler; observation;

    Sammanfattning : Leken är betydelsefull för barn i förskolan men samtidigt upptar vardagliga rutiner mycket av förskolans tid. Därmed syftar studien till att synliggöra lekandet som förekommer inom förskolans rutinsituationer samt vad lekande får för utrymme i dessa situationer. LÄS MER