Sökning: "observation förskolans innemiljö"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden observation förskolans innemiljö.
1. Har leken i förskolan ett egenvärde eller ska leken pedagogiseras? : En minietnografisk studie om pedagogers deltagande i leken i inne- och utemiljön
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskningSammanfattning : Syftet med studien är att bidra till en ökad förståelse om pedagogers förhållningssätt till deltagande i barns lek genom att jämföra pedagogers deltagande i leken inomhus respektive utomhus. Jämförelsen bidrar till förståelsen av pedagogers förhållningssätt till deltagande i lek genom att fokus läggs på miljön som påverkande faktor för deltagandet. LÄS MER
2. Den skriftspråkliga innemiljön i förskolan : En studie kring texter i förskolans innemiljö och pedagogers syn på det.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Syftet med denna studie var att bidra med ökad kunskap kring läs och skriftspråksinlärning i förskolan. I studien observerades den skriftspråkliga miljön kopplat till texter, och tre förskollärare intervjuades utifrån deras tankar kring texter i förskolan. LÄS MER
3. Ickemänniskornas betydelse i barns fria lek i förskolan : Ett posthumanistiskt perspektiv på barns fria lek i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie är att undersöka vilken betydelse ickemänniskor har i förskolans innemiljö under barns fria lek och vilken betydelse de har för barns subjektskapande. För att samla in vår empiri har vi använt oss av en kvalitativ ansats och genomfört en deltagande observation på en förskoleavdelning med hjälp av anteckningar. LÄS MER
4. Förskolans material som redskap i barns samspel
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur barn samspelar med varandra med hjälp av material som finns i förskolan under den fria leken i en förskolegrupp. Metoden som används är observation. Resultatet visar på att barnen samspelar tillsammans med andra men det förekommer även att barn leker enskilt i olika aktiviteter. LÄS MER
5. Barns möjlighet till lek : En studie om organisationens betydelse för barns lek i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : SAMMANFATTNING Annika Andersson & Clasina Leijen Barns möjlighet till lek En studie om organisationens betydelse för barns lek i förskolan Engelsk titel Children´s opportunity to play A study of the organization´s impact on children´s playing in kindergarten Antal sidor: 31 Att utforma en pedagogisk miljö på en förskola är viktigt. Det är i denna miljö som barnen tillbringar sin största tid på dagen. LÄS MER