Sökning: "observation i förskolan samling"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden observation i förskolan samling.

  1. 1. Nu är det dags för samling! : En kvalitativ studie om förskolepersonalens inställningar och förhållningssätt till samlingen som ett lärandetillfälle.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Caroline Bernhardsson; Linn Wallenberg; [2023]
    Nyckelord :Pedagogers förhållningssätt; barndomssociologi; delaktighet inflytande; intervju; observation; samling.;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa studie undersöks pedagogers inställning och förhållningssätt till samlingen som ett lärandetillfälle. Studien syftar till att bidra med kunskap kring pedagogers syn på barns delaktighet och inflytande genom förskolans rutinsituation samlingen. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares interaktion med pojkar och flickor : En studie om hur förskollärares interaktion påverkar barns språkutveckling och jämställdhet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Mahnaz Balali; [2022]
    Nyckelord :genus; jämställdhet; förskolan; genuspedagogik; språkutveckling; feministisk poststrukturalistisk teori; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Studien handlar om hur könsnormer påverkar förskollärares interaktion med barn och vilka möjligheter ges till barn med olika kön för att kunna utveckla sina språkliga kunskaper. Ett annat syfte med studien är att få kunskap om hur förskollärares förhållningssätt kan bidra till jämställdhet. LÄS MER

  3. 3. Flerspråkighet i förskolan : En kvalitativ undersökning om hur förskollärarna inkluderar flerspråkiga barn under samlingen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :kelly Hussein; Bayan Danishmand; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkighet; samling; inkludering; observation; intervju och sociokulturella perspektivet.;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Samling, gemenskapens stund! : - En kvalitativ studie om språkutvecklande aktiviteter med flerspråkiga barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Anjou; Belgin Yildirim; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkighet; sociokulturellt; intervju; observation; språkutveckling; samling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger arbetar språkutvecklande i samlingen med flerspråkiga barn i förskolan. En kvalitativ studie där empirin inhämtades genom semistrukturerade intervjuer samt observationer. LÄS MER

  5. 5. Barns inflytande : På vilket sätt ges barn inflytande i förskolans verksamhet?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Mira Misic; Natalie Hellgren; [2020]
    Nyckelord :förskola; barn; förhållningssätt; inflytande;

    Sammanfattning : Förskolan har ett stort och viktigt uppdrag i att ge alla barn möjlighet och förutsättningar till grunden i ett livslångt lärande. Förskolan ska inbjuda till en spännande och lärorik miljö där barnen lockas och uppmuntras till att utforska och lära sig nya saker samt ta ansvar för och påverka sitt eget lärande. LÄS MER