Sökning: "observation i klassrum"

Visar resultat 1 - 5 av 93 uppsatser innehållade orden observation i klassrum.

  1. 1. En undersökning av den språkutvecklande lärmiljöni grundskolans årskurs 2 ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Johansson; [2023]
    Nyckelord :Avkodning; lärmiljö; läsförståelse; tidiga insatser; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Johansson, Malin (2023). En undersökning av den språkutvecklande lärmiljön i grundskolans årskurs 2 ur ett specialpedagogiskt perspektiv Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Visuella och flerspråkiga uttryck i skolmiljön : En undersökning av det språkliga landskapet i en svensk grundskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lukas Klasson; Isabelle Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Linguistic landscapes; Språkliga landskap; lärare; språkpolicy; språkideologier; flerspråkighet;

    Sammanfattning : Vad räknas som språk? Det var den fundering som först uppkom då beslutet att utföra en studie i ämnet språkliga landskap var fattat. När vi satte oss in i forskningen på området insåg vi att det språkliga landskapet kan utgöras av mer än exempelvis skriftspråk eller verbalt språk, såsom exempelvis svenska, engelska eller arabiska. LÄS MER

  3. 3. Exkluderande praktiker i grundskolans engelska klassrum : -En nexusanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Amir Ramulić; Charbel Sununu; [2023]
    Nyckelord :Exclusionary practices; Migrant-background pupils; Social action; Justified exclusion; English as a Second language; Subject hierarchy; Language hierarchy;

    Sammanfattning : In recent years, Sweden has seen a vast increase in the number of migrant-background pupils entering the school system. According to official policies, these students should be included in everyday school activities wherever possible. LÄS MER

  4. 4. Blockmodellen : En observationsstudie om lärares undervisning och elevers användning av Blockmodellen i problemlösningsuppgifter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elin Johansson; [2023]
    Nyckelord :Bar model; model; bar; scaffolding; guidance; Blockmodellen; modell; block; stödstruktur; vägled;

    Sammanfattning : Blockmodellen är en problemlösningsstrategi där block ritas upp för att visualisera information i problemlösningsuppgiften. Modellen har sitt ursprung i Singapore där den används flitigt. Idag används Blockmodellen även i många svenska klassrum trots att det knappt finns någon svensk forskning inom området. LÄS MER

  5. 5. Äga rum- Fysisk miljö som didaktiskt verktyg En fallstudie av en flexibel klassrumsmiljö (4-9), dess möjligheter och begränsningar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Maria Nelson; [2022-11-29]
    Nyckelord :lärmiljö; didaktisk design; innovativ lärmiljö; ljudmiljö; buller; efterklang; fysisk lärmiljö; affordance; didaktiska verktyg; miljöpsykologi;

    Sammanfattning : Denna fallstudie är utförd på Testskolan (4–9) i två storbasrum avsedda för 50 personer. Syftet är att mäta ljudmiljö, samt undersöka hur lärare använder den inredning som finns i rummet som didaktiskt stöd, kopplat mot specialpedagogiska specialmyndighetens modell för tillgänglighet där, fysisk, psykosocial och pedagogisk miljö tas i beaktning. LÄS MER