Sökning: "observation i montessori"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden observation i montessori.

  1. 1. Det praktiska dokumentationsarbetet i förskolan : En jämförelse mellan Reggio Emilia och Montessori

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Simone Karlström; Lina Sundgren; [2016]
    Nyckelord :Dokumentation; Reggio Emilia; Montessori; Förskola; Pedagog;

    Sammanfattning : Utifrån de erfarenheter vi fått genom förskollärarutbildningen har det hos oss växt ett intresse kring ämnet dokumentation. I dagens förskola är dokumentation en del av den pedagogiska verksamheten. I förskolans läroplan finns avsnittet uppföljning, utvärdering och utveckling som innefattar arbetet med dokumentation (lpfö98, rev. LÄS MER

  2. 2. Vegetationens påverkan på barns användning av en förskolegård : en observationsstudie på Berga Montessoriförskola och Sagoskogens förskola

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Sofia Svedmyr; [2016]
    Nyckelord :barn; förskolegård; utformning; vegetationsmängd; vegetationspåverkan;

    Sammanfattning : Barn spenderar större delen av sin vakna tid på förskolan, något som gör att för-skolegårdens utformning blir viktigt för barnens utevistelse. I och med förtätning blir barnens ytor i staden hela tiden mindre. Något som gör att förskolegårdar krymper och blir mer hårdgjorda då vegetation inte klarar av slitaget. LÄS MER

  3. 3. "Hjälp mig att göra det själv" : En studie om tillit i en montessoriförskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Alexandra Engström; [2015]
    Nyckelord :Montessori; trust; qualitative study; observation; hermeneutics; Montessori; tillit; kvalitativ studie; observation; hermeneutik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om, och i så fall hur, montessorilärare visar tillit till barns egenstyrda aktivitet i sitt arbetssätt på en montessoriförskola. De frågeställningar som studien baserats på är: - Hur visar montessorilärare barn tillit vid byte av aktivitet? - Hur inspirerar montessorilärare barn för att göra saker själva? För att få svar på dessa frågeställningar har jag använt mig av en kvalitativ metod genom ostrukturerade observationer samt analyserat utifrån ett hermeneutiskt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. ”Det är mitt arbete att följa barnen” En studie om montessorilärares arbete under montessoripass

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Kristina Mellqvist; [2015]
    Nyckelord :Montessori; arbetscykel; hjälplista; lärarroll; id;

    Sammanfattning : Syfte och frågorSyftet med mitt examensarbete är att undersöka vad det är som utmärker montessorilärares arbete liksom hurverksamma montessorilärare tolkar montessoripedagogiken och hur det ser ut i praktiken i deras verksamhet med fokuspå de så kallade montessoriarbetspassen. Följande frågeställningar vill jag få besvarade genom min undersökning:• Vilken betydelse har montessoripedagogiken för hur montessorilärare interagerar med elever undermontessoriarbetspassen?• Hur tolkar montessorilärare sin egen roll i montessoripedagogiken?Metod och materialI min studie har jag använt mig av två kvalitativa metoder, observation och intervju, en så kallad metodtriangulering. LÄS MER

  5. 5. Matematik i förskolan : En jämförelsestudie mellan en traditionell förskola och montessoriförskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Kristin Riddargård; [2014]
    Nyckelord :Matematik; Förskola; Montessoriförskola;

    Sammanfattning : This work is about how teachers describe their work with mathematics in a traditional nursery school and a Montessori preschool. Another aim is to study how children mathematise on the two different preschools and to see if there are any differences between the various educational theories and practices mathematising. LÄS MER