Sökning: "observation metod i förskolan"

Visar resultat 11 - 15 av 166 uppsatser innehållade orden observation metod i förskolan.

  1. 11. Det demokratiska värdegrundsarbetet i förskolan, arbetet på förskolan om och genom demokrati : En kvalitativ minietnografisk studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Johanna Svensson; Kristina Larsson; [2023]
    Nyckelord :Demokrati; förskola; förhållningssätt; pedagogiskt arbete; barns rättigheter; inflytande; delaktighet; individuellt; kollektivt; barns perspektiv; utbildning; om; genom och för demokrati.;

    Sammanfattning : Stödmaterial från Skolverket om demokratiarbetet i förskolan och forskning visar att en glidning från den kollektiva gemenskapen har skett mot ett alltmer individuellt förhållningssätt, medan merparten av studiens tidigare forskningen belyser att delaktigheten i gemenskapen ses som viktig. Det väcker en undran hur det kollektiva och individuella synliggörs i förskolans praktik. LÄS MER

  2. 12. Förskollärares förhållningssätt till genus i förskolan : Barn och vårdnadshavares inkludering i arbetet med genus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Marcus Reingård; Maryam Anwari; [2022]
    Nyckelord :Förskollärare; Förhållningssätt; Genus; Jämställdhet; Kön; Vårdnadshavare; Barn; Inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares förhållningssätt till genus, det vill säga hur de arbetar med ämnet samt om barn och vårdnadshavare är inkluderade i detta, eller om det enbart är mellan personal. Genus är ett viktigt ämne som berör alla individer, och det är betydelsefullt om barn tidigt får möjligheter att möta och utveckla kunskaper om ämnet. LÄS MER

  3. 13. Pedagogisk dokumentation: får barnen verkligen vara med? : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar av barns delaktighet och inflytande i den pedagogiska dokumentationen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sara Stargård; Mathilda Walltin; [2022]
    Nyckelord :Barns delaktighet; barns inflytande; förskollärare; pedagogisk dokumentation;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare beskriver sitt arbete med barns delaktighet och inflytande i den pedagogiska dokumentationen. Studien utgår ifrån en kvalitativ forskningsansats med semistrukturerade intervjuer som metod. Resultatet i studien analyseras utifrån det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  4. 14. Barns perspektiv på regler och inflytande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sophie Nolander; [2022]
    Nyckelord :barns perspektiv; förskola; inflytande; relationer; makt; regler; fostran; motstånd;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få barns perspektiv på reglerna och inflytande i förskolan. Med utgångspunkt från en tidigare observation under ett mellanmål, där barnen på olika sätt förhöll sig till reglerna som finns under ett mellanmål. LÄS MER

  5. 15. Barns val i leken ur ett genusperspektiv : En studie ur barns perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Victoria Lihden; [2022]
    Nyckelord :Girl; Boy; Children s Perspective; Gender; Free Play; Flicka; Pojke; Barns perspektiv; Genus; Fri lek;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få en inblick i hur barnen ur ett genusperspektiv ser på de leksaker och lekar som de leker i den fria leken på förskolan. Empirin har samlats in från två olika förskolor, en som ligger i en tätort och en som ligger ute på landsbygden där sammanlagt 10 barn har medverkat. LÄS MER