Sökning: "observation om vfu"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden observation om vfu.

  1. 1. Problemlösning med fokus på process eller resultat : En analys av digitala läromedel för årskurs 3, med fokus på problemlösningsuppgifter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Linda Hult; Anna Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Digitala läromedel; problemlösning; problemlösningsförmåga; interaktion; matematikundervisning; innehållsanalys; årskurs 3;

    Sammanfattning : Vårt samhälle blir mer och mer digitaliserat, vilket också visar sig i skolans värld. Med digitaliseringens framfart blir det vanligare med digitala läromedel som kompletterar eller ersätter de analoga. Tekniken kan bidra till och möjliggöra en omvandling av undervisningen samt elevernas inlärningsprocess. LÄS MER

  2. 2. “Alla trodde att superhjälten var en kille” : En multimodal diskursanalys om hur normer om genusskildras i barnlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Alice Jenderman; Eleonore Johansson; [2021]
    Nyckelord :Genus; könsnormer; stereotyper; barnlitteratur;

    Sammanfattning : Bakgrund Redan tidigt i små barns liv lär de sig vad som är lämpligt beteende utifrån deras kön, vilket är en följd av konstruerade könsnormer. Barn lär sig inte enbart vad som är lämpligt beteende hemifrån utan även i skolan och genom olika medier (Eriksson & Gottzén, 2020, s. 21, 25). LÄS MER

  3. 3. Användning av 3-dimensionell artefakt : Stöd i mekanik i ämnet Teknik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Per Lundgren; [2020]
    Nyckelord :Artefakt; Begrepp; Didaktik; Interaktion; Modell; Ord; Sociokultur; Teknik;

    Sammanfattning : Under mina VFU-perioder uppdagades elevernas, oavsett etnisk bakgrund eller annat modersmål än svenska, ovana med språkliga termer och begrepp inom tekniska ämnen. Frågan som väcktes var hur jag ska kunna möta elevernas lärande och förståelse av de ord och begrepp som används inom ämnet Teknik. LÄS MER

  4. 4. Fristående material eller traditionell lärobok? En studie om orsaker bakom lärares val av läromedel i engelskundervisningen för yngre elever

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Sandra Änghede; [2018-01-10]
    Nyckelord :EFL; ELT; TEYL; coursebook; standalone material; collegial learning; EFL: English as a foreign language. ELT: English language teaching. TEYL: Teaching English to young learners.;

    Sammanfattning : Denna studie lyfter fram fem lärares åsikter om läromedel i dagens engelskundervisning. Observation under VFU har påvisat att lärare tänker annorlunda i sitt användande av material inom engelskundervisningen. LÄS MER

  5. 5. Elevers uppfattningar om laborativt material i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Zandra Lindqvist; [2015]
    Nyckelord :Pratical mathematics; mathematics lesson; mathematics; pupill opinion; manipulative material;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att ta reda på elevers uppfattningar om laborativt material i matematikundervisningen. Även hur liknande form av undersökning kunde gynna läraren till att få reda på vilken typ av undervisning som eleverna föredrar. LÄS MER