Sökning: "observation schedule"

Visar resultat 1 - 5 av 53 uppsatser innehållade orden observation schedule.

  1. 1. Meningsfullt arbete : En kvalitativ undersökning av vad som gör arbete meningsfullt.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Simon Ejbyfeldt; [2024]
    Nyckelord :Meaningful work | Autonomy | Dignity | Recognition | Emotional work | Social work;

    Sammanfattning : This thesis delves into the exploration of meaningful work by examining the narratives and experiences of employees. Employing a theory-elaborative approach while utilizing Laaser and Karlsson's (2022) typology of autonomy, recognition, and dignity as a foundational framework of meaningful work. LÄS MER

  2. 2. IA, tillgänglighet och skärmläsare : En studie om informationsarkitekturens koppling till tillgänglighet och hur det påverkar användare av skärmläsare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linnea Jonsson; Letin Alicia Van; [2023]
    Nyckelord :Diskriminering; informationsarkitektur; skärmläsare; synskadade användare; tillgänglighet; WCAG 2.1.; webbplatser;

    Sammanfattning : Previous studies indicate that visually impaired users of screen readers experience more difficulty interacting with websites when there is an absence of accessibility. The purpose of this study is to focus on IA components: organisation, labelling and navigation and accessibility guidelines recommended for screen readers from WCAG 2. LÄS MER

  3. 3. Lekens och artefakters betydelse för barns sociala samspel

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ida Bernicke Svensson; [2023]
    Nyckelord :Physical indoor environment; play; artifacts; social interaction; thematic analysis.; Fysisk inomhusmiljö; lek; artefakter; socialt samspel; tematisk analys.;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate how children's social interaction with each other is expressed in play at preschool using the physical indoor environment. A research question has been asked to make it possible to inquire into, which reads: How do children use physical artefacts in the indoor environment to create joint play activities? In order to get an answer to the question, a qualitative method is used where observation schedule and field notes stand for the collection of empirical material. LÄS MER

  4. 4. Vad gör de på rasten? : Elever med hörselnedsättning som går i grundskolan

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Lutz Dressler; Marie Hansson; [2023]
    Nyckelord :Hearing impairment; hearing loss; inclusion; school; social relationships; Hörselnedsättning; hörselskada; inkludering; skola; sociala relationer;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka det sociala samspelet under raster hos grundskoleelever med hörselnedsättning där övriga skolkamrater är hörande. För att besvara studiens syfte och frågeställningar använde vi oss av strukturerad icke-deltagande observation. LÄS MER

  5. 5. Kommunikation vid afasi - Hur gör fysioterapeuten?

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: Logopedi

    Författare :Linnéa Rydén; [2023]
    Nyckelord :Stroke; afasi; rehabilitering; fysioterapeut; kommunikation;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING                                                                                      Bakgrund: Afasi är en nedsättning av språkliga funktioner som oftast orsakas av stroke. För en person med afasi är det i varierande grad svårt att kommunicera. LÄS MER