Sökning: "observation som metod samhällsvetenskap"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden observation som metod samhällsvetenskap.
1. “Med TAKK kan man nå fram även till den som inte med hörseln tydde vad du sa” : En kvantitativ och kvalitativ studie med frågan hur verksamma pedagoger arbetar med Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation på lågstadiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur och i vilken utsträckning yrkesverksamma pedagoger arbetar med TAKK (Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation), samt om TAKK skulle vara aktuellt att implementera i högre grad i grundskolan. Genom studien fanns ambitionen att undersöka hur pedagoger i förskola och skola arbetar med TAKK, samt varför de arbetar eller inte arbetar med denna metod. LÄS MER
2. Det demokratiska värdegrundsarbetet i förskolan, arbetet på förskolan om och genom demokrati : En kvalitativ minietnografisk studie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Stödmaterial från Skolverket om demokratiarbetet i förskolan och forskning visar att en glidning från den kollektiva gemenskapen har skett mot ett alltmer individuellt förhållningssätt, medan merparten av studiens tidigare forskningen belyser att delaktigheten i gemenskapen ses som viktig. Det väcker en undran hur det kollektiva och individuella synliggörs i förskolans praktik. LÄS MER
3. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt : Observationer och intervjuer av fyra lärare på högstadiet
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare på en högstadieskola i Västra Götalands län i Sverige arbetar på ett språk- och kunskapsutvecklande sätt. Två mer specifika frågeställningar är: 1. Hur arbetar lärare på ett språk- och kunskapsutvecklande sätt? 2. LÄS MER
4. En studie om förskolors fysiska inomhusmiljö i Sverige och Sydafrika : Fotografisk komparativ studie i Sverige och Sydafrika
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013); Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa hur den fysiska inomhusmiljön ser ut med likheter och skillnader i en förskola i Sverige samt en förskola i Sydafrika. De här tre frågeställningar har vi utgått från för att besvara syftet och få fram ett resultat, vad för artefakter exponeras i förskolornas fysiska inom-husmiljö? Vilka likheter och skillnader synliggörs på artefakter i de fysiska inomhusmiljöerna i Sverige och i Sydafrika? Vilka likheter och skillnader synliggörs på utrustning och utrymmen i de fysiska inomhusmiljöerna i Sverige och i Sydafrika? I studien används sociokulturellt perspektiv som teoretiskt perspektiv då det sociokulturella perspektivet har en stor betydelse för hur man kan se på artefakter och dess betydelse. LÄS MER
5. Spontana samtal som metod för ökad miljömedvetenhet hos barn
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate and spread knowledge about how preschool teachers use spontaneous discussion as a means of increasing the environmental consciousness of children. The methods used are semi-structured interviews, and continuous and structured observation. LÄS MER