Sökning: "observation som vetenskaplig metod"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden observation som vetenskaplig metod.

  1. 1. Sopsortering på tåg : En undersökning av uppfattningar, förbättringsmöjligheter och effekten av prompt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för byggnadsteknik, energisystem och miljövetenskap

    Författare :Samuel Lövgren; Elin Dellblad; [2023]
    Nyckelord :waste recycling; waste management; trains; field experiment; survey; prompts; återvinning; avfallshantering; tåg; fältexperiment; enkätundersökning; prompts;

    Sammanfattning : Sopsortering på tåg är ett ämne där det saknas vetenskaplig litteratur. Det framstår utifrån författarnas egna observationer som att sopsortering på tåg inte förekommer. De alternativ som observerats är plastpåsar vid tågsäten och en lucka i väggen för blandat avfall. LÄS MER

  2. 2. Utvärdering av förbättringsverktyg för granskning av vetenskaplig forskning. : Matris och mognadsmodell i en komparativ studie.

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kvalitets- och maskinteknik

    Författare :Per Jakobsson; [2022]
    Nyckelord :improvement tool; matrix tool; maturity model; scientific review; evaluation; förbättringsverktyg; matrisverktyg; mognadsmodell; vetenskaplig granskning; utvärdering;

    Sammanfattning : Ett problem då en akademisk uppsats skall vetenskapligt utvärderas är att examinatorn måste kunna, på ett så objektivt sätt som möjligt, utreda om uppsatsen uppfyller krav på vetenskaplig sannolikhet. Allt för att arbetet skall tillåtas nå den praktiska tillämpningen hos allmänheten. LÄS MER

  3. 3. Att se det omätbara : En vetenskaplig essä om omsorg och hur den visar sig i förskolan och i förskolepedagogers praktiska yrkeskunnande

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Jessica Martinez Giannini; [2021]
    Nyckelord :care; preschool; practical knowledge; the immeasurable; new public management; phenomenology; learning; collective responsibility; omsorg; förskola; praktisk kunskap; det omätbara; new public management; fenomenologi; lärande; kollektivt ansvar;

    Sammanfattning : This scientific essay deals with the concept of care and how care takes shape in preschool and in preschool teachers' practical professional knowledge. Through a phenomenological perspective and in relation to Hanna Arendt's discourse on collective responsibility, the study approaches the concept of care in preschool but also the significance of the phenomenon itself. LÄS MER

  4. 4. Trygga famen och Skojiga clownen : En vetenskaplig essä om förskollärares strategier och känslor i relationsskapande till förskolebarn

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Maja Nystedt; [2021]
    Nyckelord :practical knowledge; preschool; preschool teacher; relationships in preschool; child-educator relationship; care; emotions; praktisk kunskap; förskola; förskollärare; relationer i förskolan; barn-pedagogrelation; omsorg; känslor;

    Sammanfattning : Den här essän startar i en berättelse som gestaltar min egen upplevelse som förskollärareunder en lämningsmorgon på förskolan. I berättelsen beskriver jag hur mina relationer tillbarnen sätts på prov i lämningssituationen. LÄS MER

  5. 5. Den tysta smärtan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Johan Wemander Grahm; Malin Landing; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund: Obehandlad smärta är den största stressfaktorn för en kritiskt sjuk patient och riskerar att leda till försämrad läkprocess, neurologiska skador, psykiskt lidande, försämrad livskvalitet och i värsta fall till en för tidig död. Det är därför av yttersta vikt att sjuksköterskan har goda kunskaper kring smärtbedömning och de mätinstrument som finns att tillgå, inte minst i omvårdnaden av patienter som inte har förmåga att uttrycka sin smärta verbalt. LÄS MER