Sökning: "observation tillförlitlighet"
Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden observation tillförlitlighet.
1. Improving Objectivity and Reliability of Observational Risk Assessment Tools by using Technical Instruments
Master-uppsats, KTH/Skolan för kemi, bioteknologi och hälsa (CBH)Sammanfattning : Ergonomic assessments to determine risks of work-related musculoskeletal disorders as well as to compare designs of work-tasks and workstations, are imperative for high sustainability and productivity in any given industry. Hence, assessment tools that can objectively and reliably capture postures, joint angles and muscle activities play very important role in properly determining risks relating to work and various tasks. LÄS MER
2. Data Trustworthiness Assessment for Traffic Condition Participatory Sensing Scenario
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Participatory Sensing (PS) is a common mode of data collection where valuable data is gathered from many contributors, each providing data from the user’s or the device’s surroundings via a mobile device, such as a smartphone. This has the advantage of cost-efficiency and wide-scale data collection. LÄS MER
3. Prognostisering av dimensionerande grundvattennivå : En fallstudie av Chalmersmodellen och hur referensrör med olika hydrogeologiska egenskaper påverkar modellens tillförlitlighet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Luft-, vatten- och landskapsläraSammanfattning : Grundvatten och dess varierande nivåer kan potentiellt få en stor inverkan både på byggnaderoch dess omgivning och kan innebära risker som upplyftande krafter, skred och ras. Baseratpå detta är det av vikt att kunna förutsäga extrema grundvattennivåer, kallat dimensionerandegrundvattennivåer. LÄS MER
4. ”om man inte uppnår mål i NO årskurs 1-3 då handlar det ofta om andra saker” : En intervjustudie om bedömning och ramfaktorer i lågstadiets NO-ämnen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : I denna uppsats beskrivs en kvalitativ intervjustudie som gjordes höstterminen 2021 med syfte att undersöka lågstadielärares bedömningformer i NO-ämnena och hur de relaterar till ramfaktorer och bedömningsformer i andra skolämnen. Frågeställningarna berör vilka informella och formella bedömningsformer som beskrivs, hur relationerna mellan ramfaktorer och bedömningsformer ser ut, samt hur bedömningsformerna ser ut i NO-ämnena jämfört med andra ämnen. LÄS MER
5. En kritisk granskning av IOGT:s medlemsrapportering 1922
L2-uppsats, Karlstads universitet/Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik (from 2013); Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka tillförlitligheten inom IOGT:s medlemsrapportering. Vad som orsakat problemen samt vilken effekt detta har på vetenskapliga undersökningar. Detta är gjort med två undersökningsfrågor. Den ena representerar ett kvantitativt jämförande av material från olika källor. LÄS MER