Sökning: "observation- och intervjustudie"

Visar resultat 21 - 25 av 79 uppsatser innehållade orden observation- och intervjustudie.

  1. 21. Att motivera små detektiver : En intervjustudie om lågstadielärares syn på hur undervisning kan motivera elever i samband med problemlösning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Ida Burman; Sofia Segerberg; [2022]
    Nyckelord :problemlösning; motivation; matematik; självbestämmandeteorin; autonomi; kompetens; delaktighet; lärares reflektioner; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att kartlägga lågstadielärares reflektioner kring hur de upplever att undervisning i problemlösning påverkar elevers inre motivationsamt hur de arbetar för att stödja elevernas inre motivation. I studien behandlas de två frågeställningarna: Hur upplever lärarna att undervisning i problemlösning påverkarelevernas inre motivation och hur beskriver lärarna att de arbetar för att skapa möjligheter i undervisningen för eleverna att uppleva inre motivation? Studien är av kvalitativ karaktär och data har samlats in genom metoderna observation och semistrukturerad intervju av två lärare i lågstadiet. LÄS MER

  2. 22. ”om man inte uppnår mål i NO årskurs 1-3 då handlar det ofta om andra saker” : En intervjustudie om bedömning och ramfaktorer i lågstadiets NO-ämnen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Joakim Andersson Franke; Andreas Edström; [2022]
    Nyckelord :bedömning; ramfaktorer; NO;

    Sammanfattning : I denna uppsats beskrivs en kvalitativ intervjustudie som gjordes höstterminen 2021 med syfte att undersöka lågstadielärares bedömningformer i NO-ämnena och hur de relaterar till ramfaktorer och bedömningsformer i andra skolämnen. Frågeställningarna berör vilka informella och formella bedömningsformer som beskrivs, hur relationerna mellan ramfaktorer och bedömningsformer ser ut, samt hur bedömningsformerna ser ut i NO-ämnena jämfört med andra ämnen. LÄS MER

  3. 23. Delibertiv demokrati i 'soft space planning' : En fallstudie om informella samarbetsnätverk på kommunal nivå

    Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Erik Svensson; [2022]
    Nyckelord :Strategisk fysisk planering; Deliberativ demokrati; governance; soft space planning; Strategic spatial planning; deliberative democracy theory; governance; soft space planning;

    Sammanfattning : Studien utforskar hur ideal från den deliberativa demokratiteorin speglas i ett svenskt planeringsfall som går att definiera som ett informellt samarbetsnätverk, eller ’soft space in planning’. Syftet med arbetet är att delge en ökad kunskap kring den problematik som kan uppstå när aktörer å ena sidan vill effektivisera planeringsformerna men å andra sidan också måste säkerställa att de demokratiska grunderna vidhålls. LÄS MER

  4. 24. Danslärares praktik och mental träning som del av en holistisk dansundervisning : Mentala träningsprocesser och dess plats i dansundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Susanna Caldegren Berggren; [2021]
    Nyckelord :Dance; dance teaching; dance teacher; mindfulness; mental training; vocational education.; Dans; dansundervisning; danslärare; mindfulness; mental träning; yrkesutbildning.  ;

    Sammanfattning : Fokus för studien är danslärares förståelse och bruk av mentala träningsprocesser i dans­undervisningen. Syftet med studien är att beskriva hur danslärare, vid gymnasieprogram och yrkesprogram för dans i dag, arbetar med metoder som indikerar mental träning. LÄS MER

  5. 25. Fysioterapeuters upplevelser och erfarenheter av digitala vårdmöten : En intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Åsenlöf: Fysioterapi

    Författare :Emelie Sagbrant; Johanna Trolin; [2021]
    Nyckelord :digital physiotherapy; e-health; video conferencing; experience; primary care;

    Sammanfattning : Bakgrund: Digitala vårdmöten är något som används mer och mer, särskilt i samband med COVID-19 men även i enlighet med olika mål för digitalisering. Videomöten har visat sig fungera ganska bra som alternativ till vanliga besök och telefon, men det saknas en bild av hur just fysioterapeuter upplever digitala möten. LÄS MER