Sökning: "observationer autism"
Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden observationer autism.
1. Augmented Reality-spel för att motverka social isolering
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskapSammanfattning : hälsotillstånd. Individer med intellektuell funktionsnedsättning, autism, eller båda nedsättningar, har ofta högre risk att hamna i social isolering än individer utan dessa funktionsnedsättningar. LÄS MER
2. Elever med autism i klassrummet i åk 1-3 : Lärares syn på elever med autisms klassrumsplacering och fysiska stödstrukturer
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka elever med autisms klassrumsplacering och fysiska stödstrukturer. Studien undersöker lärares resonemang kring klassrumsplaceringen och de fysiska stödstrukturerna utifrån Claes Nilholms tre perspektiv på specialpedagogik. LÄS MER
3. Samverkan och insatser inom habilitering och skola riktade till barn med autism : En kvalitativ studie om professionellas erfarenheter av arbetet med barn med autism
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : Specialpedagoger och kuratorer arbetar nära barn med autism inom barnhabiliteringen och grundskolan. Där behöver de yrkesverksamma vara delaktiga i beslut som påverkar den enskildes framtid genom bedömningar och observationer. LÄS MER
4. Lekens betydelse för barn med autism : En studie om lek som arbetssätt
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Persson, Ingela (2021). Lekens betydelse för barn med autism, en studie om lek som arbetssätt. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER
5. Lärares relationskompetens : och elever med autismspektrumtillstånd (AST) i grundsärskolan
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Examensarbetets syfte är att synliggöra hur relationellt lärande fungerar i arbetet med elever med autismspektrumtillstånd (AST) inom grundsärskolan. För insamling av det empiriska materialet gjordes intervjuer med fem lärare i grundsärskolan och observationer av lärare i undervisningssituationer med elever med AST. LÄS MER