Sökning: "observationer i en förberedelseklass"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden observationer i en förberedelseklass.

  1. 1. ”Han ler inte längre. Vad ska jag göra?” - en studie om en lokal rekontextualisering av en policy för mottagande av nyanlända elever

    Master-uppsats,

    Författare :Beatrice Johansson; [2022-10-25]
    Nyckelord :flerspråkighet; diskurs; nyanlända elever; policyetnografi;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur en lokal policy för mottagande av nyanlända elever rekontextualiseras lokalt i en skola. Studien synliggör de språkideologiska länkar och diskurser om flerspråkighet och nyanlända elever som framträder i denna rekontextualisering samt de hinder och möjligheter för rutinens utformning som framträder. LÄS MER

  2. 2. Teori i praktik : Vilka lärandeteorier utgår lärare från i språkutvecklande arbete med nyanlända elever i årskurserna 1–3?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Ingela Molin; Anna Berta; [2018]
    Nyckelord :lärandeteorier; språkutvecklande arbete; nyanlända; årskurs 1–3; andraspråk; modersmål; studiehandledning; förberedelseklass; direktintegrering; kollegialt lärande;

    Sammanfattning : Denna undersökning söker svar på hur sju lärare i årskurserna 1–3 använder lärandeteorier i språkutvecklande arbete med nyanlända elever. Nyutexaminerade lärare behöver verktyg att använda i språkutvecklande arbete med nyanlända, eftersom ämnet svenska som andraspråk ofta saknas i lärarutbildningarna. LÄS MER

  3. 3. Förlåt att jag kom för sent! - en studie om nyanlända elevers utbildning i Malmö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Anna Thorell; [2017]
    Nyckelord :nyanlända elever; svenskundervisning; förberedelseklass; Malmö;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet syftar till att undersöka hur förutsättningarna för undervisningen av nyanlända elever tar sig uttryck i Malmö samt att ta reda på vilka möjligheter det finns för fortbildning för de lärare som undervisar den här elevgruppen. Frågeställningen har koncentrerats till tre frågor med huvudsakligt fokus på den svenskundervisning de nyanlända eleverna möter, hur mottagandet av denna elevgrupp ser ut samt vilka fortbildningsmöjligheter som står de verksamma lärarna till buds. LÄS MER

  4. 4. Nyanländas lärande- ett specialpedagogiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lena Gyllensparre; [2016]
    Nyckelord :förberedelseklass; inkludering; nyanlända elever; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningarSyftet med studien är att undersöka nyanländas lärande ur ett specialpedagogiskt perspektiv. För att belysa detta har jag tagit del av vad specialpedagoger, lärare och nyanlända elever har för tankar och erfarenheter i ämnet. LÄS MER

  5. 5. Välkommen?! : En fallstudie angående nyanländas skolsituation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Else-Maj Andersson; Anna-Maria Pediaditis; [2016]
    Nyckelord :Pedagogik; Grundskola; Förberedelseklass; Nyanlända; Ordinarieundervisning; Intervju; Observation; Inkludering; Exkludering; Andraspråksinlärning.;

    Sammanfattning : Den svenska skolan är inte som den har varit. Vi har i samband med oroligheterna ute i världen fått ta emot ett antal människor därav många barn i skolåldern. Många skolor har inte haft någon direkt handlingsplan för detta. LÄS MER