Sökning: "observationer i förskolan film"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden observationer i förskolan film.

  1. 1. Barns strategier och tillvägagångssätt för att lösa matematiska problemuppgifter : kvalitativ studie i förskolan med fokus på barns samarbete, samspel och problemlösning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Marie Ekdahl; Jill Åbrodd; [2021]
    Nyckelord :Mathematic; problem solving; preschool; children; cooperation; matematic activities;

    Sammanfattning : Studien handlar om hur barn i förskolan genom problemlösning tar sig an olika problemuppgifter.  I denna studie har barnens perspektiv intagits genom att deras resonemang, tillvägagångssätt och samarbete lyfts fram. LÄS MER

  2. 2. "Är man så gammal är man en Zombie"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Henrik Nordström; Ola Larsson; [2017]
    Nyckelord :Lek; Populärkultur; Sociokulturell teori; Fantasi;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att jämföra hur populärkulturen kommer till uttryck i barns lek samt få en insyn i hur pedagoger reflekterar kring populärkulturen i Reggio Emilia respektive Waldorfförskolor. Vi har sedan brutit ner syftet i två frågeställningar: Hur kommer barns intresse för populärkultur till uttryck i leken på förskolan? Hur ser pedagoger inom förskolan på populärkultur? Vår teoretiska ansats bygger på Säljös sociokulturella teori och Vygotskijs fantasiteori. LÄS MER

  3. 3. Gör musik någon skillnad? : En studie om genuskonstruktioner i musikaliska aktiviteter i förskolan

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Christin Behrens; Ramona Folkesson; [2013]
    Nyckelord :genus; musik; förskola; socialt samspel;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur genusmönster konstrueras i samband med musikaktiviteter i förskolans verksamhet och hur dessa kommer till uttryck. Hur visar sig genuskonstruktioner och vilket förhållande har de till samhällets värderingar och normer? Underlag för analys och diskussion var observationer som dokumenterades på film och ägde rum i femårsavdelningar på tre olika förskolor. LÄS MER

  4. 4. Satsningen på PIM (Praktisk IT- och mediekompetens) i förskolan - ett led i ettpedagogiskt ledarskap

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Carolina Estrella; Amina Dhahir; [2013]
    Nyckelord :PIM- Utbildning; pedagogiskt ledarskap; ledarskap; IKT; förskolan;

    Sammanfattning : Abstract   Titel:                                              Satsningen på PIM (Praktisk IT- och mediekompetens) i förskolan - ett led i ett pedagogiskt ledarskap   Huvudsyfte:                                              Syftet med denna studie är att undersöka förskolechefers synsätt och upplevelser av PIM (Praktiskt IT- och mediekompetens), som är en satsning från regeringen, och om PIM uppdraget har påverkat deras ledarskap och arbetssätt som förskolechef. Metod:                                                      Kvalitativa intervjuer och observationer  l Studien bygger på fyra stycken intervjuer med förskolechefer, samt observationer. LÄS MER

  5. 5. Att arbeta estetisk och multimodalt med barn med flerfunktionsnedsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Emma Larsson; [2013]
    Nyckelord :Estetik; Multimodalitet; Process;

    Sammanfattning : Under våren 2013 har jag genomfört ett estetiskt och multimodalt projekt tillsammans med pedagoger och barn på en specialförskola för barn med flerfunktionsnedsättningar. I läroplanen för förskolan står det att alla barn skall få hjälp att känna tilltro till sin egen förmåga att tänka själva, handla, röra sig och lära sig dvs. LÄS MER