Sökning: "observationer i lärmiljö"

Visar resultat 1 - 5 av 101 uppsatser innehållade orden observationer i lärmiljö.

  1. 1. Den tredje pedagogen : En studie om utformningen av tillgängliga pedagogiska lärmiljöer i förskolan

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Catalina Prisacaru; Ingela Vergara Concha; [2024]
    Nyckelord :inclusion; accessible learning environments; TEACCH; affordance; inkludering; tillgängliga lärmiljöer; tydliggörande pedagogik; handlingsmöjligheter;

    Sammanfattning : Syftet med vår kvalitativa studie är att undersöka några förskollärares resonemang kring arbetet med lärmiljöers utformning, samt studera lärmiljöer ur ett tillgänglighetsperspektiv. Genom semi-strukturerade intervjuer med verksamma pedagoger och observationer på deras respektive avdelningar kunde datamaterial samlas in. LÄS MER

  2. 2. Utmaningar med programmering inom matematikundervisning : En studie utifrån verksamma högstadielärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Jonatan Svensson; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sedan 2018 har programmering funnits med i högstadiets läroplan tillhörande matematikämnet. Denna förändring skapade flera debatter och matematiklärare ställdes inför en helt ny utmaning. LÄS MER

  3. 3. Fantasi och konstruktion i lärmiljön för en kreativ lek : Aktionsforkning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Anna-Sara Johansson; Wiklund Malin; [2024]
    Nyckelord :aktionsforskning; förskola; lek; fantasilek; konstruktionslek; lärmiljö; tredje pedagogen; transformering; metakommunikation;

    Sammanfattning : Denna studie är ett utvecklingsinriktat arbete som använder aktionsforkning som metod för att utveckla lärmijön i förskolan. Fantasilek och konstruktionslek hanteras ofta separat, men i vår studie avser vi i stället använda en kombination genom att fokusera på den tredje pedagogen, det vill säga lärmiljön. LÄS MER

  4. 4. En undersökning av den språkutvecklande lärmiljöni grundskolans årskurs 2 ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Johansson; [2023]
    Nyckelord :Avkodning; lärmiljö; läsförståelse; tidiga insatser; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Johansson, Malin (2023). En undersökning av den språkutvecklande lärmiljön i grundskolans årskurs 2 ur ett specialpedagogiskt perspektiv Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 5. Differentiering av matematikundervisning som ett verktyg för att verkställa och utvärdera inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ayaz Razmjooei; Sigyn Dannemann; [2023]
    Nyckelord :Differentiering; inkludering; lärmiljö; lärprocess; speciallärare ;

    Sammanfattning : Denna fallstudie syftat till att undersöka hur differentiering i matematikundervisning kan bidra till att inkludera alla elever. Fokus ligger på hur lärare tillsammans med eller med hjälp av speciallärare differentierar lektionerna på olika sätt beroende på vad som behövs under lektionstillfället. LÄS MER