Sökning: "observationer inom skrivning"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden observationer inom skrivning.

  1. 1. Att ge och få återkoppling : En studie som visar vilket fokus lärare och elever har vid givande avåterkoppling samt hur denna respons upplevs av mottagaren

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Jennifer Ehn; Lava Aso; [2019]
    Nyckelord :Återkoppling; kamratåterkoppling; självbedömning; formativ bedömning; bedömning;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka vilket fokus lärare och elever har vid givande av återkoppling samt hur denna respons upplevs av mottagaren. Formativ bedömning inom skolan, skrivning och bearbetning av texter samt vilken roll lärar-elevåterkoppling spelar för den enskilde individens lärande har även studerats. LÄS MER

  2. 2. Skriftspråksundervisning i en vid kontext. Hur varierad skriftspråksundervisning kan utformas med inspiration från John Dewey och ett multimodalt förhållningssätt.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Victoria Arfvidsson; Matilda Gustavsson; Rebecca Hildebrand; [2014]
    Nyckelord :läs- och skrivundervisning; läsning; skrivning; Jo;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med vår undersökning är att finna nya, varierande och motiverande sätt att undervisa i läsning ochskrivning. Detta vill vi finna svar på genom att undersöka hur läs- och skrivundervisningen ser ut på en utvaldskola i New York City. Skolan arbetar utifrån John Deweys lärandeteorier. LÄS MER

  3. 3. "Skarpt läge". En livsvärldsfenomenologisk studie om fortsatt skrivundervisning i grundsärskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Haellquist; Katrine Persson; [2012-09-26]
    Nyckelord :livsvärldsfenomenologi; specialpedagogik; grundsärskola; fortsatt skrivutveckling;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien var att undersöka hur speciallärare/specialpedagoger förstår och genomför sitt uppdrag att arbeta med elevernas fortsatta skrivutveckling i grundsärskolan. Studien har utgått från följande frågeställningar: Hur menar speciallärare/specialpedagoger att egna erfarenheter formar undervisningen? Vilka didaktiska val gör speciallärare/specialpedagoger för att bidra till elevers skrivutveckling? Vad anser speciallärare/specialpedagoger vara svårigheter i det pedagogiska arbetet med elevers skrivutveckling? Vad identifierar speciallärare/specialpedagoger som utvecklingsmöjligheter för fortsatt skrivundervisning i grundsärskolan? Forskningsansats och Metod Studien har en livsvärldsfenomenologisk ansats som teoretisk grund. LÄS MER

  4. 4. Kartläggning av läs- och skrivsvårigheter bland elever i åk 3-9

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Karin Abrahamsson; [2012-05-11]
    Nyckelord :kartläggning; läs- och skrivsvårigheter; kartläggningsmaterial;

    Sammanfattning : Syfte: I och med att det står tydligt i den nya skollagen och i Lgr 11 att elever som riskerar att inte nå kunskapsmålen ska utredas, kommer det att krävas tydlighet inom skolan vad gäller kartläggning/utredning av behov av särskilt stöd. Syftet med studien är att ta reda på om och hur pedagoger med specialpedagogiska arbetsuppgifter kartlägger elever i åk 3-9 med sent upptäckta läs och skrivsvårigheter samt hur arbetsgången är och om det finns en färdig plan för det. LÄS MER

  5. 5. Läs- och skrivutveckling hos barn i tidiga år: Jämförande studie mellan Sverige och Iran

    C-uppsats,

    Författare :Niloufar Esmaeili; Mansoureh Naderi; [2011]
    Nyckelord :Läs- och skrivinlärning; barns läs- och skrivutvec;

    Sammanfattning : Syfte: vårt syfte är att undersöka hur pedagoger i Sverige och Iran jobbar med läsning ochskrivning med barn i tidiga år, vilka teorier och metoder används av lärarna i arbetet och hurdessa påverkar barnets läs- och skrivutveckling och även barn med läs- och skrivsvårigheter.Huvudfrågor: våra frågeställningar i samband med syftet är:– Hur ser undervisningen för läs och skrivning ut i svenska skolor i jämförelse med iranska skolor?– Hur arbetar lärarna i Sverige/Iran med att förebygga och skapa bättre förutsättningar för barn som har läs- och skrivsvårigheter?Metod och material: våra undersökningar består av 8 intervjuer och 5 observationer, 3intervjuer ochobservationer i Iran och 5 intervjuer och 3 observationer i Sverige. LÄS MER