Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Stöd till sfi-elevers läs- och skrivproblematik

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Viktoria Mindhammar; [2021-05-04]
    Nyckelord :litteracitet; läs- och skrivsvårigheter; dyslexi och stöd;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att ta reda på hur några specialpedagoger resonerade kring elevernas läs- och skrivproblematik i sfi-kontexten samt hur de beskrev det stödjande arbetet för elever i behov av stöd i läs- och skriv. I bakgrunden fanns egen erfarenhet av att andraspråkslärandet ibland blev problematiskt för eleverna men också en förundran över varför inte mer forskning gjorts kring sfi. LÄS MER

  2. 2. Development of training material for a process analysis tool in the paper industry

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Sara Kristoffersson; [2020]
    Nyckelord :training material; e-learning; adult learning; self-directed learning; cognitive learning; process analysis tool; utbildningsmaterial; e-lärande; vuxnas lärande; självstyrt lärande; kognitivt lärande; processanalysverktyg;

    Sammanfattning : Paperboard is accessible for everyone, such as packaging for provisions or beauty products. Paperboard consists of several layers of pulp and has different types of qualities depending on the material’s area of use. LÄS MER

  3. 3. Äventyret på förskolans gård : plats, lärande och utomhuspedagogik för de yngre barnen

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jocelyn Tesch; [2019]
    Nyckelord :Affordance; observationsmetod; förskolegården; utomhuspedagogik; lärande; tolkande reproduktion; barns platser;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka hur de yngre barnen i ålder 1-3 använder platsen på förskolegården som ett svängrum för kreativitet i relation till deras tidigare upplevelser. Genom utförda observationer och med hjälp av teoretiska begreppen tolkande reproduktion och affordance kunde man förstå barnens handlingar på gården samt hur detta kopplas till barnens lärande utomhus. LÄS MER

  4. 4. ”Får jag vara med?” En studie om barns samspel i den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Caroline Johansson; Nike Birgersson Wagner; [2018]
    Nyckelord :Samspel; Fri lek; Tillträde; Tillträdesstrategier; Lekregler;

    Sammanfattning : Då mycket av den forskning vi tagit del av berör vuxnas delaktighet i barns lek vill vi fokusera på leken mellan barnen. Syftet med studien är därmed att studera hur barn går tillväga för att få tillträde till den fria leken och hur barns samspel kan se ut. Studien har gjorts på två förskolor i olika kommuner i Sverige. LÄS MER

  5. 5. Om pedagogernas genusarbete i två förskolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Victoria Berggren; Kicki Lerstorp; [2017]
    Nyckelord :Bemötande; Förhållningssätt; Förskola; Genus; Jämställdhet; Kön; Makt; Miljö; Normer; Pedagog;

    Sammanfattning : Studien går ut på att utveckla en förståelse över och kunskap kring hur pedagogerna bemöter barn, vad pedagogerna har för förhållningssätt, samt vad miljön kan ha för inverkan i de två förskolor som vi har gjort vår studie på utifrån ett genusperspektiv. För att ta reda på det bygger studien på öppna observationer och av semistrukturerade intervjuer med pedagoger. LÄS MER