Sökning: "observationer vuxnas lärande"

Visar resultat 11 - 15 av 25 uppsatser innehållade orden observationer vuxnas lärande.

  1. 11. A Clockwork Childhood - an ethnographic study of a preschool in São Paulo

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Max da Rocha; Jakob Hülphers; [2015]
    Nyckelord :time; space; discipline; Brazil; routines; preschool; environments;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur förskolans dagliga verksamhet formas och möjliggörs av tidsliga och rumsliga förutsättningar. Vi har närmat oss detta ämne genom att observera två klasser, en med fyra- och en med femåringar, på en stor förskola i São Paulo, Brasilien. LÄS MER

  2. 12. "Jag vill ta en bild på det som jag önskar mig"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rebecca Alm; Frida Rosengren; [2015]
    Nyckelord :Barns perspektiv; Delaktighet; Fallstudie; Förskola; Inflytande; Pedagogisk dokumentation; Styra;

    Sammanfattning : ”Jag vill ta en bild på det som jag önskar mig” En fallstudie om barns möjlighet att styra dokumentationstillfällen på en förskola.Under de senaste åren har det skett stora förändringar i den Svenska förskolan. Läroplanen för förskolan reviderades år 2010 där strävansmål och riktlinjer togs bort respektive lades till. LÄS MER

  3. 13. Är ni såna slarvpellar?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Charlotte Ekdahl; Anette Korvanen; [2015]
    Nyckelord :Barn; Barndom; Dagliga samtal; Föräldrar; Kommunikation; Pedagoger;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur barn kommuniceras i det dagliga samtalet mellan föräldrar och pedagoger. Vi har använt oss av följande frågeställningar för att konkretisera syftet: Hur initieras samtalet? Vilka roller har föräldrar, pedagoger och barn i samtalet? Vilka aspekter av barn och barns vardag lyfts i samtalet? Studien utgår från en barndomssociologisk ansats, inom vilken barn betraktas som aktiva medskapare av sina liv och barndom ses som ett socialt och kulturellt konstruerat fenomen. LÄS MER

  4. 14. Barns- och vuxnas kommunikation och interaktion i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Karina Rifo Roman; Javidi Jasmina; [2014]
    Nyckelord :Kommunikation; interaktion; kulturella redskap; mediering; miljö; sociokulturell lärande; intersubjektivitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva, analysera samt diskutera kommunikation och interaktion i den förskoledidaktiska verksamheten utifrån ett sociokulturellt lärande med utgångspunkt i lek. Under våra besök på förskolan så valde vi att använda oss av videoobservationer men även ta hjälp av fältanteckningar. LÄS MER

  5. 15. "Paddan flyttar in" En fallstudie om hur elever i grundsärskolan använder surfplattan i sitt lärande

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jessica Mellert; [2014]
    Nyckelord :Appropriera lärande; grundsärskola; medierande redskap; metakognitiv förmåga; surfplatta;

    Sammanfattning : Abstract/SammanfattningProblemområdeFör elever med funktionsnedsättningar är behovet av informations- och kommunikationsteknik många gånger störst och ibland även en förutsättning för att eleverna ska nå målen i sin utbildning. Lärare i grundsärskolan arbetar mycket med att finna lämpliga redskap och metoder som leder till lärande och utveckling. LÄS MER