Sökning: "observations uppgift"

Visar resultat 1 - 5 av 75 uppsatser innehållade orden observations uppgift.

  1. 1. Digitala verktyg i skolan : en kvalitativ analys av förutsättningar och användning hos elever i fjärde klass

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emma Davidsson; Mirwais Hotaki; Jesper Storberg; [2023]
    Nyckelord :Digital tools; use; students; digital competence; digitalization; digital strategy; TPACK; Teacher Digital Competency; Critical Digital Literacies; fourth grade; Digitala verktyg; användning; elever; digital kompetens; digitalisering; digitaliseringsstrategi; TPACK; Teacher Digital Competency; Critical Digital Literacies; fjärde klass;

    Sammanfattning : Sverige har en ambition om att bli bäst i världen på att tillvarata digitaliseringens möjligheter, en central del i detta är att tidigt säkerställa digital kompetens hos unga. Därav att det görs satsningar på att barn ska ha tillgång till digitala verktyg av olika slag i skolmiljö. LÄS MER

  2. 2. Vårdares upplevelser av barriärer till MIG-aktivering : En integrativ litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Sara Derenius; Archie Dahlbäck; [2023]
    Nyckelord :MIG; mobile intensive care group; barriers; patient safety; integrative literature review; attitudes; intensive care; MIG; mobil intensivvårdsgrupp; barriärer; patientsäkerhet; integrativ litteraturöversikt; attityder; intensivvård;

    Sammanfattning : Mobila intensivvårdsgrupper (MIG) är inrättade på sjukhus världen över, som en resurs att aktivera när patienter på vårdavdelningar försämras i sitt sjukdomstillstånd. MIG, med sin specialistkompetens, minskar antalet allvarliga händelser på sjukhus och minskar mortaliteten vid korrekt användning. LÄS MER

  3. 3. Ljusintensitetstoleranser på belysningskomponenter interiört i bilar

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/JTH, Byggnadsteknik och belysningsvetenskap

    Författare :Tove Lindh; Victor Elfström; [2022]
    Nyckelord :Lighting; car interior; differences; perceived quality; light tolerances; contrasts; quality; quality assurance; Belysning; bilinteriör; skillnader; upplevd kvalité; ljustoleranser; kontraster; kvalité; kvalitetssäkring;

    Sammanfattning : Interiör inredning i bilar idag är en faktor som konsumenter värderar högt. För att sticka ut i marknaden krävs det att alla delar upplevs högkvalitativa. Det medför att det ställs allt större krav på interiöra komponenter i bilen. LÄS MER

  4. 4. Hållbarhetsredovisning inom skogsindustrin : En studie om hur innehållet motsvarar intressenternas informationsbehov

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Filip Ristov; Martin Sörqvist; [2022]
    Nyckelord :Sustainability Report; Stakeholder Theory; GRI; Information Needs; Triple bottom line.; Hållbarhetsredovisning; Intressentteorin; GRI; Informationsbehov; Triple bottom line.;

    Sammanfattning : Skogen är en väsentlig del i Sveriges ekonomi och står för 10% av den totala varuexporten. Utöver att skogen bidrar finansiellt är det en resurs som påverkas starkt av klimatförändringar. Skogen kan ses som en obegränsad resurs om den hanteras rätt och därför är hållbarhetsredovisningen av särskild vikt för bolagen inom branschen. LÄS MER

  5. 5. Klassrådet: En formell arena med möjlighet att bidra till utveckling av elevers demokratiska kompetens? : En kvalitativ studie om klassrådets roll och relation till demokratiuppdraget.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Helena Westlund; [2022]
    Nyckelord :Democracy; democracy and education; democratic competence and class council.; Demokrati; demokrati och utbildning; demokratisk kompetens och klassråd.;

    Sammanfattning : Skolan som demokratisk och pedagogisk arena har till uppgift att, via en blandning av demokratiuppdraget och kunskapsuppdraget utveckla elevers demokratiska kompetens. Detta i syfte att skapa aktiva och engagerade samhällsmedborgare som kan fortsätta att utveckla och driva Sverige och världen framåt. LÄS MER