Sökning: "observationsmetod i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden observationsmetod i förskolan.

  1. 1. Äventyret på förskolans gård : plats, lärande och utomhuspedagogik för de yngre barnen

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jocelyn Tesch; [2019]
    Nyckelord :Affordance; observationsmetod; förskolegården; utomhuspedagogik; lärande; tolkande reproduktion; barns platser;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka hur de yngre barnen i ålder 1-3 använder platsen på förskolegården som ett svängrum för kreativitet i relation till deras tidigare upplevelser. Genom utförda observationer och med hjälp av teoretiska begreppen tolkande reproduktion och affordance kunde man förstå barnens handlingar på gården samt hur detta kopplas till barnens lärande utomhus. LÄS MER

  2. 2. Jag kan hjälpa dig : En kvalitativ studie om barns empatiska förmågor i förskolans verksamhet

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Kim O'connery Göst; Lina Sonesson; [2017]
    Nyckelord :Empati; Samspel; Sociokulturellt perspektiv; Förskolan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få förståelse för och bidra till kunskap om hur barns empatiska handlingar ter sig i olika samspelssituationer på förskolan. Studien bygger på ett vetenskapligt perspektiv som grundar sig på det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  3. 3. "Lek är bara tidsfördriv, eller?" En studie om hur identitet skapas i lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sandra Persson; Ellinor Karlsson; [2017]
    Nyckelord :Handling; Identitet; Identitetsskapande; Kommunikation; Lek; Makt; Mead; Rollövertagande; Självet; Självkänsla;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att få syn på hur barns identitetsskapande tar plats i lek. Leken är en arena som ger upphov till många möjligheter och vi undrar hur en identitet kan ta form i dessa. Genom en kvalitativ observationsmetod har vi studerat barns fria lek i en förskoleverksamhet. LÄS MER

  4. 4. Vad bjuder du på : en studie om hur förskollärare förhåller sig till barns fria lek

    M1-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Christina Elison; Therése Andersson; [2011]
    Nyckelord :Metakommunikation; förskollärares förhållningssätt; delaktighet; fri lek; leksignaler; förskolan;

    Sammanfattning : Abstract   Syftet med den här studien är att undersöka hur förskollärare förhåller sig till barns fria lek i förskolans inomhusmiljö samt i vilken utsträckning förskollärarna är delaktiga i barns lek. Studiens teoretiska utgångspunkt är utifrån Batesons kommunikationsteori. LÄS MER

  5. 5. Förälder och pedagoger i samverkan -en fallstudie (Parent and teachers in cooperation - a case study

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Maura Persson; Nasrin Salimi-Amlashi; [2010]
    Nyckelord :Fallstudie; förskolan; föräldrastöd; mångkulturell; samverkan; utagerande; utmaningar;

    Sammanfattning : Persson, Maura & Salimi-Amlashi, Nasrin (2010). Förälder och pedagoger i samverkan – en fallstudie. (Parent and teaachers in cooperation – a case study). Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogik, Lärarutbildningen, Malmö högskola. LÄS MER