Sökning: "observationsmetod i förskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden observationsmetod i förskolan.
1. Äventyret på förskolans gård : plats, lärande och utomhuspedagogik för de yngre barnen
M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka hur de yngre barnen i ålder 1-3 använder platsen på förskolegården som ett svängrum för kreativitet i relation till deras tidigare upplevelser. Genom utförda observationer och med hjälp av teoretiska begreppen tolkande reproduktion och affordance kunde man förstå barnens handlingar på gården samt hur detta kopplas till barnens lärande utomhus. LÄS MER
2. Jag kan hjälpa dig : En kvalitativ studie om barns empatiska förmågor i förskolans verksamhet
M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med denna studie är att få förståelse för och bidra till kunskap om hur barns empatiska handlingar ter sig i olika samspelssituationer på förskolan. Studien bygger på ett vetenskapligt perspektiv som grundar sig på det sociokulturella perspektivet. LÄS MER
3. "Lek är bara tidsfördriv, eller?" En studie om hur identitet skapas i lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med den här studien är att få syn på hur barns identitetsskapande tar plats i lek. Leken är en arena som ger upphov till många möjligheter och vi undrar hur en identitet kan ta form i dessa. Genom en kvalitativ observationsmetod har vi studerat barns fria lek i en förskoleverksamhet. LÄS MER
4. Vad bjuder du på : en studie om hur förskollärare förhåller sig till barns fria lek
M1-uppsats, Sektionen för LärarutbildningSammanfattning : Abstract Syftet med den här studien är att undersöka hur förskollärare förhåller sig till barns fria lek i förskolans inomhusmiljö samt i vilken utsträckning förskollärarna är delaktiga i barns lek. Studiens teoretiska utgångspunkt är utifrån Batesons kommunikationsteori. LÄS MER
5. Förälder och pedagoger i samverkan -en fallstudie (Parent and teachers in cooperation - a case study
Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Persson, Maura & Salimi-Amlashi, Nasrin (2010). Förälder och pedagoger i samverkan – en fallstudie. (Parent and teaachers in cooperation – a case study). Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogik, Lärarutbildningen, Malmö högskola. LÄS MER