Sökning: "observationsschema förskola"

Visar resultat 16 - 20 av 46 uppsatser innehållade orden observationsschema förskola.

  1. 16. "Man får bara leka med lego och i byggrummet. Då får man vara med i min legoklubb" : - En observationsstudie om könsmönster i konstruktionslek på förskolan

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Johanna Klarén; Sofie Nedfors; [2018]
    Nyckelord :Genus; förskola; konstruktionslek; kön; könsmönster; könsstereotyp; könsöverskridande;

    Sammanfattning : ”You can only play with lego and in the construction room. Then you can be in my lego club.” - A study of gender patterns in construction play in preschools   Det övergripande syftet med studien är att få en större förståelse för hur könsmönster kan utspela sig i barns konstruktionslek i förskolan. LÄS MER

  2. 17. I Ur och Skur förskolors utomhusmiljöer : En kvalitativ studie om miljöns påverkan på det pedagogiska arbetet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Johanna Källmalm; [2018]
    Nyckelord :Utomhusmiljö; Förskola; Använda utomhusmiljö; Utomhusutbildning; Utomhus; Utomhusaktiviteter; Förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att jämföra I Ur och Skur förskolor, genom att titta på vilka likheter och skillnader det finns i utomhusmiljön och vad personal väljer att använda i den. Den metod som användes var strukturerade observationer där ett observationsschema användes som stöd. LÄS MER

  3. 18. Ropen skalla, könsuttryck åt alla! : En diskurspsykologisk studie om (icke-)kategorisering av genus i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Maria Koho; Lena Martell; [2017]
    Nyckelord :förskola; genus; kön; dikotomi; kategorisering; icke-kategorisering; socialkonstruktionism; diskurspsykologi; queerteori; tolkningsrepertoar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka genusrelaterade diskurser som kommer till uttryck i mötet mellan pedagoger och barn på förskolan. Det görs genom att studera (icke-)kategorisering av genus och retoriska strategier i pedagogers tal under planerade aktiviteter. LÄS MER

  4. 19. Barnens känslor i lek : En kvalitativ observationsstudie av barnens känslouttryck under fri lek.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Monica Andersson; Julia Eriksson; [2017]
    Nyckelord :Grundkänslor; känslouttryck; fri lek; kamratkultur; observation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur barnets grundkänslor kommer till uttryck i leken. För att svara upp till syftet har vi använt oss av två frågeställningar: Hur kommer barnets grundkänsla till uttryck, är det via kroppsspråket, verbalt eller båda? Hur bekräftar barn känslouttryck till andra barn, är det via kroppsspråket, verbalt eller båda? Vi valde att observera barn till barn interaktionen mellan de äldre barnen. LÄS MER

  5. 20. Pedagogers små medel för betydelsefullahögläsningsstunder : Hur pedagoger möjliggör delaktighet ochinteraktion vid högläsning med barn

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emma Thuresson; Jimmy Berta; [2017]
    Nyckelord :Förskola; högläsning; literacy; interaktion; delaktighet; strategier;

    Sammanfattning : Högläsningen är en aktivitet som sker runt om på många förskolor i Sverige. Högläsningen ärett tillfälle där pedagoger kan interagera och samtala med barn om böckers innehåll. LÄS MER