Sökning: "observationsschema matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden observationsschema matematik.

  1. 1. Att få alla elever motiverade att utvecklas inom matematik : En fallstudie om hur en lågstadielärare arbetar för att motivera elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Panita Anderberg; Näslund Jenny; [2023]
    Nyckelord :Motivation; högpresterande elever; lågpresterande elever; differentiering; anpassning; matematikundervisning; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur en matematikundervisning i lågstadiet kan struktureras för att motivera elever att delta i lärandet, samt vilka utmaningar läraren stöter på i detta arbete. Vi genomförde en fallstudie med en kombination av kvalitativ och kvantitativ ansats. LÄS MER

  2. 2. "Fruktstunden behöver inte vara en stund för att bara äta frukt" : En kvalitativ studie om fruktstunden utifrån ett undervisningsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elin Möller; Linda Sjödin; [2023]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; fruktstund; läroplansteori; undervisning; kvalifikation; socialisation; subjetifiering;

    Sammanfattning : Förskolan är den plats som barnen först möter under sin långa utbildningsresa och det kan även vara ett av barnens första möten med en samhällelig institution. Studien har utgått från ett läroplansteoretiskt perspektiv och syftet med studien var att undersöka hur innehållet i fruktstunden kan förstås utifrån begreppen kvalifikation, socialisation och subjektifiering samt hur förskollärare resonerar kring fruktstunden utifrån ett undervisningsperspektiv. LÄS MER

  3. 3. En didaktisk analys av förskolans matematikundervisning : Förskollärares förhållningssätt, metoder och matematiskt innehåll

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP); Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Elin Sandström; Jenny Danielsson; [2023]
    Nyckelord :Förskolan; utbildning; undervisning; didaktik; matematik. förhållningssätt; metod; matematiskt innehåll;

    Sammanfattning : Barns tidiga möte med matematiken är viktig för deras framtida lärande och för att klara sig i samhället. Förskolans läroplan skriver hur barnen ska få möjlighet att använda sig av matematiken och vilket matematiskt innehåll som barnen ska möta. Hur förskollärare ska undervisa i matematik är dock en tolknings och kompetensfråga. LÄS MER

  4. 4. Luna - ett matematiskt äventyr : En undersökning om hur en narrativ text främjar motivation till matematikämnet i årskurs 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Anna Björklund; [2020]
    Nyckelord :berättelse; kontext; kooperativ; motivation; narrativ.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att skapa ett läromedel; en berättelse med tillhörande vardagsnära matematiska uppgifter. Genom att ge de matematiska uppgifterna ett sammanhang då frågorna utformades ur berättelsen, var intentionen att eleverna skulle uppleva ökad motivation till att lösa uppgifterna. LÄS MER

  5. 5. Matematik, för vem? : En studie om interaktion mellan lärare och elever samt elevers uppfattning om matematik och vem som är matematisk sett ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Sarah Algotsson; Ellen Uusitalo; [2018]
    Nyckelord :Symbolisk interaktionism; diskursanalys; feministisk teori; genus; matematik; matematisk.;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att försöka synliggöra lärares interaktion med flickor och pojkar i en matematikundervisningssituation genom att observera interaktionen som sker mellan lärare-flickor och lärare-pojkar med syfte att synliggöra likheter och skillnader i interaktionen. Studien syftar även till att försöka synliggöra hur flickor och pojkar talar om matematik och om någon som är matematisk genom att intervjua elever och ställa det i relation till hur eleverna talar om sig själva som matematiker. LÄS MER