Sökning: "observationsschema samspel kommunikation"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden observationsschema samspel kommunikation.

  1. 1. “Mekar du med bilen?” : Samspelet mellan barn och pedagog i utelek ur ett sociokulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Karolina Berg; Sandra Nordström; [2023]
    Nyckelord :Bemötande; fördelning; interaktion; kommunikation; pedagoger; samspel; stöttning; utelek;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur samspelet mellan pedagog och barn hade inverkan på barns utelek ur ett sociokulturellt perspektiv. Studien som vi har genomfört är en kvalitativ studie och vår valda metod är observationer, detta med hjälp av ett observationsschema. LÄS MER

  2. 2. Att undervisa i en klass med flerspråkiga elever : En observationsstudie om språkutvecklande undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Elin Hällberg; [2021]
    Nyckelord :flerspråkighet; didaktisk relationsmodell; observation; språkutvecklande undervisning;

    Sammanfattning : Studien syftar till att skapa medvetenhet om språkutvecklande undervisning i flerspråkiga klasser. De frågeställningar som ställdes var: På vilka sätt arbetar lärare språkutvecklande i två klasser med flerspråkiga elever? Vad utmärker språkutvecklande undervisning i två flerspråkiga klassrum?I enlighet med andra forskare vilar studien på sju framgångsfaktorer för språkutvecklande undervisning (Cummins, 2017; Garcia & Wei, 2018; Gibbons, 2018b; Kaya, 2016). LÄS MER

  3. 3. Barns kommunikativa strategier : En kvalitativ studie om ett- till treåringar och deras initiativtagande till lek i förskolan.

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Josefin Karlsson; [2017]
    Nyckelord :Barns perspektiv; barns strategier för kommunikation; kroppsfenomenologi; lek; livsvärld;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att synliggöra ett- till treåringarnas kommunikativa strategier för att ta kontakt med varandra i den fria leken. Med denna studie vill jag försöka närma mig barns perspektiv och synliggöra hur barn närmar sig varandra utan det verbala språket. LÄS MER

  4. 4. En studie om talutrymme samt bemötande i klassrummet utifrån elevernas kön

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Erika Nyström; [2017]
    Nyckelord :Speech space; equality; verbal communication; injunctions; praise; Talutrymme Jämställdhet Muntlig kommunikation Tillsägelser Beröm;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to see if there is any difference in speech space and teachers treatment against pupils with different gender.  I have made this study based on behaviorist and a socio-cultural approach. Children need a positive reinforcement to learn and to co-op with their environment. LÄS MER

  5. 5. Hur får jag igång bandet? : Observationsstudie inom ensemblemetodik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Filip Severinson; [2014]
    Nyckelord :ensemble; ensembleundervisning; ensemblemetodik; kommunikation; samspel; lektionsinledning;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att studera olika ensemblelärares strategier för att öka elevernas delaktighet. Lärarna arbetar på gymnasiets estetiska program. Ett särskilt fokus ligger på inledningen av undervisningen. LÄS MER