Sökning: "observationsstudie Förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 145 uppsatser innehållade orden observationsstudie Förskola.

  1. 1. Pedagogers deltagande i barns lek inomhus och utomhus.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Ellinor Josefsson; Erika Gustafsson; [2024-02-26]
    Nyckelord :Förskola; Pedagogers deltagande; Fri lek; Vuxen-barn interaktion; Inomhus; Utomhus;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur pedagogers deltagande i barns fria lek tar sig uttryck beroende på om lärmiljön är utomhus eller inomhus. Studien bygger på våra egna iakttagelser att pedagogers deltagande skiljer sig åt beroende på om leken sker inomhus eller utomhus. LÄS MER

  2. 2. Initiering och respons : En studie om fysisk interaktion i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Hanna Henriksson; Kajsa Andersson; [2024]
    Nyckelord :Fysisk beröring; fysisk interaktion; beröringsaspekter; pedagoger; makt; anknytning; förskola;

    Sammanfattning : Den här studien fokuserar på fysisk interaktion i förskolan. Studien syftar till att få större kunskap kring vilken beröring som förekommer i förskolan och hur den besvaras samt mottas. LÄS MER

  3. 3. Barns delaktighet och inflytande i förskolans vardag – ”vad är den här till?” : En kvalitativ observationsstudie om barns delaktighet och inflytande utifrån Shiers delaktighetsmodell

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Suzana Lukic; Maija Rapeli Andersson; [2024]
    Nyckelord :Delaktighet; inflytande; pedagogernas förhållningssätt; makt; Shiers delaktighetsmodell;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka pedagogernas bemötande till hur barn gör för att få delaktighet och inflytande. Studien genomfördes med deltagande observationer där de insamlade materialet tolkades utifrån Shiers delaktighetsmodell. LÄS MER

  4. 4. Stöttning och kommunikation till flerspråkiga barn i förskolan : En observationsstudie om förskollärarnas strategier under läs- och bildstunden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Tilda Nyberg; Lotta Hosseini Wernebäck; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Förskola; Observation; Sociokulturell teori; Strategier; Stöttning;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. “Vill du dega?” : En kvalitativ observationsstudie om pedagogers förhållningssätt till barns lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Lina Svanberg; Ida Vikström; [2023]
    Nyckelord :Barns lek; förskola; förutsättningar; lekroller; observation; pedagogers förhållningssätt; pedagogers medvetenhet.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att belysa pedagogers förhållningssätt i barnens lek och utifrån det bidra med kunskap till pedagoger så att de kan reflektera över sitt eget förhållningssätt. Vi har gjort en kvalitativ studie där vi observerat pedagogers förhållningssätt gentemot leken i förskolan. LÄS MER