Sökning: "observationsstudie i förskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 157 uppsatser innehållade orden observationsstudie i förskolan.
1. Pedagogers deltagande i barns lek inomhus och utomhus.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur pedagogers deltagande i barns fria lek tar sig uttryck beroende på om lärmiljön är utomhus eller inomhus. Studien bygger på våra egna iakttagelser att pedagogers deltagande skiljer sig åt beroende på om leken sker inomhus eller utomhus. LÄS MER
2. Initiering och respons : En studie om fysisk interaktion i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Den här studien fokuserar på fysisk interaktion i förskolan. Studien syftar till att få större kunskap kring vilken beröring som förekommer i förskolan och hur den besvaras samt mottas. LÄS MER
3. "Sätt dig ordentligt och ät din pasta!" : En kvalitativ observationsstudie om pedagogers makthandlingar ochnormskapande under måltiden i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet med detta självständiga arbete är att undersöka förskolans måltidssituation ur ettnormkritiskt perspektiv. Studien har genomförts med hjälp av observationer för att få syn påpedagogers faktiska agerande. LÄS MER
4. Stöttning och kommunikation till flerspråkiga barn i förskolan : En observationsstudie om förskollärarnas strategier under läs- och bildstunden
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : .... LÄS MER
5. Förskolebarns trygga relationer till pedagoger utifrån deras verbala och icke-verbalak ommunikation : - En kvalitativ observationsstudie
M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Trygga relationer mellan pedagog och barn har minskat i förskolan. Trots det visar tidigare forskning på det tydliga samband som finns mellan barns trygghet och deras utveckling samt lärande. LÄS MER