Sökning: "observationsverktyg"

Visar resultat 6 - 10 av 15 uppsatser innehållade ordet observationsverktyg.

  1. 6. Det transspråkande klassrummet : – lärmiljöer, lärtillfällen och interaktioner i årskurs 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Olivia Arvén; Jonna Bergman; Van Der Putten Johanna; [2020]
    Nyckelord :Translanguaging; classroom observation; observation tools; grade 2; Transspråkande; klassrumsobservation; observationsverktyg; årskurs 2;

    Sammanfattning : I denna empiriska studie har användningen av transspråkande undersökts på tre olikaskolor. Transspråkande innebär i korta drag att flerspråkiga elever ges möjlighet attanvända alla sina språk i undervisningen. LÄS MER

  2. 7. Interaktiv högläsning som kontext till ordförrådsutveckling bland elever i språklig sårbarhet

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Charlotte Kramer; [2020]
    Nyckelord :Högläsning Inkludering Läsförståelsestrategier Språkutveckling språkutvecklingsinteraktioner;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractKramer, Charlotte (2020). Interaktiv högläsning som kontext till ordförrådsutveckling bland elever i språklig sårbarhet. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 8. Språkutvecklande klassrumsmiljö : en jämförande studie mellan traditionell och kooperativ skolkultur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Malin Fältros; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att bidra med kunskap om hur kooperativt lärande kan främja den språkutvecklande klassrumsmiljön genom en jämförelse mellan traditionell och kooperativ skolkultur. De områden som har jämförts är lärmiljön, lärtillfällen och interaktioner. LÄS MER

  4. 9. Det kommunikationsstödjande klassrummet : Lågstadielärares undervisning och resonemang om elevers muntliga kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Carina Arvidsson; Amina Cehajic; [2020]
    Nyckelord :Environment; learning opportunities; interactions; communication; primary school; Miljö; lärtillfälle; interaktion; muntlig; kommunikation; lågstadium;

    Sammanfattning : Föreliggande studies syfte är att undersöka hur fyra lärare på lågstadiet arbetar och resonerar när det gäller att få elever att kommunicera muntligt. Studiens teoretiska ram bygger på ett observationsverktyg som fokuserar på tre dimensioner i det kommunikationsstödjande klassrummet: miljö, lärtillfällen och interaktioner (Dock-rell, Bakopoulou, Law, Spencer & Lindsay, 2012:15). LÄS MER

  5. 10. Möjligheter till främjande av muntlig interaktion i svenskämnet. : En observationsstudie i årkurs 5 och 6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Felix Nilsson; [2019]
    Nyckelord :Classroom observations; teacher-initiated oral interaction; observation tool; sociocultural theory; the subject of Swedish; grade 5; grade 6.; Klassrumsobservationer; lärarinitierad muntlig interaktion; observationsverktyg; sociokulturell teori; svenskämnet; årskurs 5; årskurs 6;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka möjligheter till lärarinitierad muntlig interaktion som ges eleverna i två klasser i årskurs 5 och 6 samt att pröva ett tidigare utvecklat observationsverktyg. För att uppfylla studiens syfte användes systematiska observationer som utfördes under totalt fyra lärtillfällen. LÄS MER