Sökning: "observera barn i förskola"

Visar resultat 21 - 25 av 86 uppsatser innehållade orden observera barn i förskola.

  1. 21. Små pärlor blev till sandstorm : En studie om barns tillgänglighet till pedagogiskt material i förskolan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sanna Carlzon; Demila Sejdic; [2019]
    Nyckelord :being; becoming; Fysisk miljö; pedagogiskt material; tillgänglighet; makt; det kompetenta barnet;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka hur barn i förskolan självständigt har tillgång till pedagogiskt material och hur förskollärare resonerar kring detta. I vår undersökning har vi observerat placering och tillgänglighet av pennor, lim, saxar, pärlor, lego, byggklossar, pussel, spel och böcker i miljön på fem förskolor. LÄS MER

  2. 22. Barns fria lek utomhus- om samspel och kamratskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Susanne Andersson; [2019]
    Nyckelord :Utomhuslek; naturmaterial; socialt samspel;

    Sammanfattning : I mitt examensarbete ville jag undersöka hur barnen leker, när de endast kan använda naturmaterial som rekvisita till sin lek, samt om barnen tar tillvara varandras kunskaper i leken. Jag har valt att observera en grupp barn som precis har gått ifrån en traditionell förskola, till att börja i en utegrupp. LÄS MER

  3. 23. Får jag vara med? : En studie om pedagogers syn på barns tillträdesstrategier och exkluderingar i leken samt sin egen roll i den fria leken.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Anemone Torstensson; [2018]
    Nyckelord :Play; preschool; teachers perceptions; access strategies; exclusion; Corsaro; Lek; förskola; pedagogers föreställningar; tillträdesstrategier; exkluderingar; Corsaro;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att öka kunskapen om pedagogers föreställningar om barns tillträdesstrategier och exkluderingar av varandra i leken samt pedagogernas egen roll i leken. För att undersöka detta har kvalitativa semistrukturerade intervjuer genomförts med tre förskollärare på olika förskolor. LÄS MER

  4. 24. “I det rosa huset där bor bara prinsessor” En genusstudie av den fysiska miljöns påverkan på barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Delvina Puka; Emilia Svensson; [2018]
    Nyckelord :barn; förskola; fysisk miljö; genus; material; traditionella könsroller;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att utifrån ett genusperspektiv undersöka den fysiska miljöns påverkan på barn. Detta undersöker vi genom att observera barnen under den fria leken för att få syn på hur miljön men även materialet bidrar till olika förutsättningar och begränsningar. LÄS MER

  5. 25. Interaktioner på förskolegården : En kvalitativ observationsstudie om barns demokratiska värden i lekhandlingar.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emma Wiland; Ida Nilsson; [2018]
    Nyckelord :Interaktion; förskolegård; lekhandling; demokratiska värden; förskola; sociokulturellt perspektiv; videoobservation; interaktionsanalys.;

    Sammanfattning : En problematik som tidigare studiers resultat visat är att pedagoger inte utformat den sociala miljön på ett sådant sätt att barn kan agera självständigt i sina interaktioner, vilket blir problematiskt eftersom det saknas forskning som visar hur barn i en specifik ålder interagerar. Syftet med föreliggande studie är att bidra med kunskap om vilka demokratiska värden barn får möjlighet att pröva genom att observera barns samspel i olika leksituationer på förskolegården. LÄS MER