Sökning: "observera barn i förskola"

Visar resultat 6 - 10 av 86 uppsatser innehållade orden observera barn i förskola.

  1. 6. Förskolans utemiljö : Fysisk aktivitet och rörelseglädje för ett hälsosamt liv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Veronica Nyrén Carlén; Viktoria Pettersson; [2022]
    Nyckelord :förskola; utemiljö; fysisk aktivitet; rörelseglädje; hälsa; välmående; hållbar livsstil;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studien handlar om fysisk aktivitet i förskolan, vad den betyder för hälsa och välmående där rörelseglädjen och utemiljön har en framträdande roll. Människor i dagens samhälle blir alltmer stillasittande, vilket ger ohälsosamma effekter på människan. LÄS MER

  2. 7. Lek och lärande : En kvalitativ intervjustudie om hur förskollärare definierar lek respektive lärande och hur förskollärare arbetar med lek och lärande i verksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Turkan Kaymaz; Hawra Khalil; [2022]
    Nyckelord :lek; lärande; förskollärare; samspel; Vygotskij; utveckling; lustfyllt lärande; sociokulturellt perspektiv; förskola.;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att ta reda på hur förskollärarna definierar begreppet lek respektive lärande, samt hur förskollärarna arbetar med lek som lärande. Studien genomfördes genom semistrukturerade intervjuer, där vi intervjuade åtta förskollärare i två olika förskolor i Mälardalens region. LÄS MER

  3. 8. “Vad fint det är i rummet, så supercoolt de har byggt!” : Ett kvalitativt utvecklingsprojekt i förskolan med fokus att leka fram lärandet genom inspirerande lärmiljöer

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Gabriella Boman Seidlitz; Maria Ählström; [2022]
    Nyckelord :Learning environment; interplay; play; learning; preschool; Lärmiljö; samspel; lek; lärande; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med utvecklingsprojektet var att tillsammans med pedagoger och barn utveckla en förskoleavdelnings lärmiljö. I utvecklingsprojektet valde vi att utgå från ett sociokulturellt perspektiv där utgångspunkten är att barn lär och utvecklas genom deltagande och samspel med andra. LÄS MER

  4. 9. Pedagogiska strategier och rörelse i förskolan : En jämförande studie mellan traditionell förskola och förskola med uteprofil

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Kajsa Svensson; [2022]
    Nyckelord :Motorik; utomhus pedagogik; pedagogiska strategier; stegräkning; förskola.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att tydliggöra om rörelsemönstret skiljer sig mellan barn som går på en traditionell förskola respektive på en förskola med uteprofil samt att kartlägga de pedagogiska strategierna på de båda förskolorna. Studien har en kvantitativ ansats där mätning av antal steg med stegräknare och strukturerade observationer är studiens mätinstrument. LÄS MER

  5. 10. Leken : En kvalitativ studie av förskollärares tankar kring och beskrivningar av hur lek kan utvecklas i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Therése Brynolfsson; Johanna Söderlund Asklund; [2022]
    Nyckelord :lek; förskola; scaffolding; förskollärare; intersubjektivitet;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studien handlar om hur lek kan utvecklas i förskolan. Öhman (2021, s.133) förklarar att det är barnen själva som äger sitt lekande men personalen i förskolan behöver skapa lekmöjligheter både i rum och handling för att värna och främja leken för varje enskilt barn. LÄS MER