Sökning: "observerande studie"
Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden observerande studie.
1. BARNS FRIA LEK I UTOMHUSMILJÖN : En kvalitativ studie om hur förskollärare är närvarande i barns fria lek.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur förskollärare är närvarande i barns fria lek i utomhusmiljön och hur det ger förutsättningar för att skapa undervisningstillfällen. Det är en kvalitativ observationsstudie av fyra förskollärares förhållningssätt. LÄS MER
2. Vad är det som är så roligt? : En kvalitativ intervjustudie som undersöker Generation Zs konstruktion av humor och dess betydelse för det kollektiva identitetsskapandet
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Generation Z, personer födda mellan åren 1997-2012, är unika i deras egenskap av att vara den första generationen digital natives, det vill säga med liten eller ingen erfarenhet av ett liv utan internet. Ytterligare en unik identifikationsmarkör som lyfts fram hos generationen är deras egenartade humor, som beskrivs som abstrakt, oförståelig och intern. LÄS MER
3. Föräldrars perspektiv på sin roll i förhållande till ungas digitala medieanvändande
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)Sammanfattning : Ungas stora användande av digitala medier har på senare år visat sig tränga undan viktiga hälsofaktorer samt ökat psykisk ohälsa. De unga behöver föräldrars stöd för att hitta hållbara levnadsvanor som bidrar till god psykisk hälsa. LÄS MER
4. "Smell the horse, dad" : A qualitative case study on using scents as a sensory tool to bridge historical information through embodied storytelling within a museum
Master-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknikSammanfattning : The thesis was conducted as the master thesis for a Master's in innovation and design. The aim of this thesis was to investigate in what ways scent can be used as an olfactory stimulation within exhibitions and to access the possible effects that occur from bridging historical contexts with scent within the exhibitions – as a tool for embodied storytelling. LÄS MER
5. Förskollärares perspektiv på undervisning i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare talar om hur undervisning kan utgå från barns erfarenheter och förskollärarens roll i barns lek ur ett Dewey perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Studiens intention är att bidra med en inblick i hur förskollärare talar om sin roll när de deltar i barnens lek och förskollärares perspektiv om hur undervisning kan utgå från barns erfarenheter. Detta då undervisningsbegreppet är nytt i läroplanen för förskolan (2018) samt att det genom Skolinspektionens (2017) rapporter framkommer att det finns en osäkerhet om begreppet undervisning bland förskollärare. LÄS MER