Sökning: "observerande studie"

Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden observerande studie.

  1. 1. BARNS FRIA LEK I UTOMHUSMILJÖN : En kvalitativ studie om hur förskollärare är närvarande i barns fria lek.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Denise Lindgren; Emma Englund; [2023]
    Nyckelord :förskollärare; fri lek; utomhusmiljön; lekresponsiv teori;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur förskollärare är närvarande i barns fria lek i utomhusmiljön och hur det ger förutsättningar för att skapa undervisningstillfällen. Det är en kvalitativ observationsstudie av fyra förskollärares förhållningssätt. LÄS MER

  2. 2. Vad är det som är så roligt? : En kvalitativ intervjustudie som undersöker Generation Zs konstruktion av humor och dess betydelse för det kollektiva identitetsskapandet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Emilia Poysti; Mimmi Löwgren; [2023]
    Nyckelord :Generation Z; Humor; Kollektivt Identitetsskapande;

    Sammanfattning : Generation Z, personer födda mellan åren 1997-2012, är unika i deras egenskap av att vara den första generationen digital natives, det vill säga med liten eller ingen erfarenhet av ett liv utan internet. Ytterligare en unik identifikationsmarkör som lyfts fram hos generationen är deras egenartade humor, som beskrivs som abstrakt, oförståelig och intern. LÄS MER

  3. 3. Föräldrars perspektiv på sin roll i förhållande till ungas digitala medieanvändande

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)

    Författare :Anna Ribbing; [2023]
    Nyckelord :föräldrarollen; mentala tallriksmodellen; parental monitoring ungas digitala medianvändande; ungas psykiska ohälsa; övertygande teknik;

    Sammanfattning : Ungas stora användande av digitala medier har på senare år visat sig tränga undan viktiga hälsofaktorer samt ökat psykisk ohälsa. De unga behöver föräldrars stöd för att hitta hållbara levnadsvanor som bidrar till god psykisk hälsa. LÄS MER

  4. 4. "Smell the horse, dad" : A qualitative case study on using scents as a sensory tool to bridge historical information through embodied storytelling within a museum

    Master-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Jessica Andersson; [2023]
    Nyckelord :Scent design; user experience; observational smellscapes; children´s user experience; olfactory stimuli; sensory experience; storytelling; embodied storytelling; exhibition design; children; 17th century exhibition; interaction.;

    Sammanfattning : The thesis was conducted as the master thesis for a Master's in innovation and design. The aim of this thesis was to investigate in what ways scent can be used as an olfactory stimulation within exhibitions and to access the possible effects that occur from bridging historical contexts with scent within the exhibitions – as a tool for embodied storytelling. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares perspektiv på undervisning i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare talar om hur undervisning kan utgå från barns erfarenheter och förskollärarens roll i barns lek ur ett Dewey perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Malin Blomqvist; Amanda Åstrand; [2022]
    Nyckelord :Barns lek; Deweys perspektiv; Erfarenhet; Förskola; Förskollärares perspektiv; Förskollärares roll; Inquiry; Learning by doing; Lek; Undervisning; Utmaningar;

    Sammanfattning : Studiens intention är att bidra med en inblick i hur förskollärare talar om sin roll när de deltar i barnens lek och förskollärares perspektiv om hur undervisning kan utgå från barns erfarenheter. Detta då undervisningsbegreppet är nytt i läroplanen för förskolan (2018) samt att det genom Skolinspektionens (2017) rapporter framkommer att det finns en osäkerhet om begreppet undervisning bland förskollärare. LÄS MER