Sökning: "odemokratiska skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden odemokratiska skolan.

  1. 1. Kontroversiella frågor i bildämnet : En undersökning om hur bildämnet kan möjliggöra utvecklandet av demokratiska kompetenser genom arbete med kontroversiella ämnen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Belinda Morén; [2023]
    Nyckelord :Visual arts education; democracy mission; controversial; dissident; discourse.; Bildämnet; demokratiuppdraget; kontroversiellt; oliktänkande; diskurs.;

    Sammanfattning : Vi är just nu i en tid av polarisering i det politiska klimatet där fler ämnen och frågor får kontroversiell laddning. Eftersom skolan är en plats där unga ska få möjlighet att utveckla demokratiska kunskaper och förmågor som i förlängningen ska fungera som en motståndskraft mot riskfyllda och odemokratiska beteenden måste ett aktivt arbete med demokratiuppdraget ske. LÄS MER

  2. 2. Nyansering i en polariserad debatt. : Diskursanalys om unga, pornografi ochsexualundervisning i Sverige.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Maria Isaksson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Även då Sverige kan ses som liberalt i konstrast till andra länder i världen vad gäller sexualundervisning i skolan, så menar RFSU att den fortfarande är bristfällig, i synnerhet vad det gäller frågan om pornografi då RFSU menar att det är samtal som behövs inte vuxna som ålägges sin tolkningsram om ungas sexliv och porrvanor utan ett samtal med unga. Sexualundervisningen i Sverige är i dagsläget upp till de enskilda rektorerna och lärarna, det blir därmed väldigt individuellt vad för undervisning eleverna får beroende på vilken skola och vilket klassrum de hamnar i. LÄS MER

  3. 3. Elevinflytande i historieundervisningen : -Ett elevperspektiv på undervisning om förintelsen och demokrati

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Anette Månedotter; [2020]
    Nyckelord :Elevinflytande; demokrati; förintelsen; historieundervisning; högstadiet;

    Sammanfattning : Uppsatsens 3 huvudbegrepp är demokrati, elevinflytande och förintelsen. De hör ihop på det sättet att skolan har ett demokratiskt uppdrag som ska fostra demokratiska medborgare både praktiskt och teoretiskt. Elevinflytande gynnar elevers lärande och demokratiska lärande i praktiken. LÄS MER

  4. 4. Motverka och bemöta extremism i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Björn Lidén Van Riessen; [2020]
    Nyckelord :Demokrati; Extremism; Inkludering; Intolerans; Marginalisering; Radikalisering; Samhällskunskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka samhällskunskapslärarens roll i det proaktiva arbetet mot extremism, samt tillvägagångssätt i bemötande av intolerans från elever i förhållande till lärarens demokratiska uppdrag. Detta konkretiseras i två frågeställningar där den ena fokuserar på det förebyggande arbetet medan den andra redogör för bemötandet. LÄS MER

  5. 5. "Min mamma säger att jag får tycka och tänka som jag vill. Jag får bara inte prata om det i skolan". Relationell pedagogik i ett skolprojekt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Anna Maria Almgren; [2013]
    Nyckelord :Attityder och fördomar; relationell pedagogik; sociala mellanmänskliga band; skam och stolthet; tolerans;

    Sammanfattning : Syftet är att utifrån en socialpsykologisk teori syna och förstå vad som händer i relationen mellan pedagog och elev i ett gemensamt arbete på en friskola i södra Skåne. En grupp av sju pedagoger kom till skolan för att starta upp ett projektarbete tillsammans med eleverna. Projektet sträckte sig under tre veckor med sammanlagt tio dagar. LÄS MER