Sökning: "odling i förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden odling i förskola.

  1. 1. Ekologisk hållbar utveckling i förskolan genom att använda återbruksmaterial

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ebba Davidsson; Isabell Zakrisson; [2023]
    Nyckelord :Ekologisk hållbar utveckling; återbruksmaterial; förskola; förskollärares uppfattningar; förskollärares förutsättningar.;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker förskollärares uppfattningar om ekologisk hållbar utveckling samt hur de beskriver att de arbetar med det i förskolan. I Läroplanen för förskolan (Skolverket 2018) beskrivs hållbar utveckling utifrån tre dimensioner: social, ekonomisk och ekologisk. Denna studie är inriktad på ekologisk hållbar utveckling. LÄS MER

  2. 2. Backen

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Julia Nordlöf; [2022]
    Nyckelord :Förskola; naturmuseum; eskilstuna; studentprojekt; grönt tak; park; träbyggnad; växthus;

    Sammanfattning : Backen is a kindergarten with intriguing learning through a museum and nature space. It is located in Sundbyholm, a place just outside Eskilstuna.Sundbyholm is a cozy and nice place, it has a lot of attractions. There is a trotting track, castles, boat docks, nature areas and homes. LÄS MER

  3. 3. Möjligheter och svårigheter med odling på två förskolegårdar i Mellansverige : en intervjuundersökning av Backa förskola och Ringmurens förskola

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Clara Bornfeldt Persson; [2022]
    Nyckelord :odling; förskolor; barn; lagstiftning;

    Sammanfattning : Barns utveckling kan påverkas positivt av odling som pedagogiskt verktyg, varför förskolor är en lämplig plats att använda odlingar på. Det finns både lagar som kan uppfyllas genom odling med barn, och lagar som begränsar användningen av odlingar. LÄS MER

  4. 4. Hållbar utveckling med fokus på mat- ur förskollärarens perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jenny Pettersson; Karolina Carlson; [2021]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; ekologiska dimensionen; sociala dimensionen; ekonomiska dimensionen; förskola; odling; mat;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärarna arbetar med hållbar utvecklingmed fokus på mat i förskolan samt hur de hanterar de etiska dilemman som kan uppkomma idessa situationer. En kvalitativ metodansats användes i studien där vi genomförde femstycken halvstrukturerade intervjuer med förskollärare. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares didaktiska ställningstagande vid planering och i undervisning utomhus på förskolors uteplatser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Jenny Eriksson; Lovisa Öberg; [2021]
    Nyckelord :Didaktiska ställningstaganden; Förskola; Förskollärare; Sociokulturellt perspektiv; Undervisning utomhus.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka didaktiska ställningstaganden som förskollärare tillämpar vid planering och i undervisningstillfällen som sker på olika förskolors uteplatser. Undersökningen fokuserar på undervisning utomhus och specifikt på teman gällande odling och plantering av växter. LÄS MER