Sökning: "oetisk"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade ordet oetisk.

  1. 1. Redovisningsekonomens praktik och dess inverkan på etisk redovisning : En kvalitativ studie om vilka bakomliggande faktorer som har en inverkan på hur redovisningsekonomer upprättar redovisningen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Patricia Khalaf; Yassir Abdi; [2022]
    Nyckelord :Accounting; ethics; ethical accounting; institutional theory; Redovisning; etik; etisk redovisning; institutionell teori;

    Sammanfattning : Den etiska redovisningen går även mot en negativ trend, där anmälningar i samband med oetisk redovisning ökat markant de senaste åren. En redovisningsekonom har i uppgift att ta hand om bokföringen samt upprätta redovisningen. Redovisningsekonomer har ansvaret att kontrollera samt redovisa ett företags finansiella situation. LÄS MER

  2. 2. Presterar oetiska placeringar bättre än etiska? : En kvantitativ studie om portföljval för en investerare utifrån avkastning, risk, diversifiering och hållbarhet på den svenska aktiemarknaden

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Sujipan Santhakumar; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka om investerare som placerar i oetiska aktier med lågt-ESG-betyg kan generera högre riskjusterad avkastning än investerare som placerar i värdeaktier med högt-ESG-betyg på den svenska aktiemarknaden mellan åren 2010–2020. Teori: Den här undersökningen grundar sig på tidigare forskning, effektiva marknadshypotesen, Holding Period Returns, Sharpekvot, och Oparat T-test. LÄS MER

  3. 3. Allmänna och Etiska attityder mot Gamification : En kvalitativ undersökning om konsumenters attityder mot gamification marketing

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Aziz Fransis; Axel Frick; [2021]
    Nyckelord :Gamification; Attityder; Etik; Motivation; Manipulation; Lojalitetsprogram;

    Sammanfattning : Bakgrund: En ökning av digitalt spelande världen över har bidragit till att uppmärksamhet riktats mot kraftfulla motiverande egenskaper i spelen. I ett försök att nyttja dessa egenskaper i diverse olika discipliner genom att införa spelliknande element i icke-spelbaserade sammanhang, växte begreppet “gamification” fram under 2010-talet. LÄS MER

  4. 4. Avkastning till vilket pris som helst? : En kvantitativ studie om portföljval ur ett oetiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Jamie Kapell; Alfred Lundholm; [2021]
    Nyckelord :Sin stocks; Nasdaq Stockholm; Risk; Portfolio Theory; Unethical investing; Oetiska företag; Nasdaq Stockholm; Risk; Portföljteori; Oetisk investering;

    Sammanfattning : Purpose: The purpose of this thesis is to analyze how different portfolio compositions on the Stockholm Stock Exchange perform in relation to its risk between the years 2008-2020. The thesis analyzes how an unethical portfolio performs in comparison with a value portfolio, growth portfolio, random portfolio and OMX30 index. LÄS MER

  5. 5. Oetisk marknadsföring i sociala medier : ur ett konsumentperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Rebecca Jonsson; William Lundin; Valentina Mikulic; [2020]
    Nyckelord :ethics; marketing; social media; influencer; unethical; marketer; etik; marknadsföring; sociala medier; influencer; oetiskt; kommunikatör;

    Sammanfattning : Teorin som ställs i denna studie är att det utvecklats ny problematik i samband med uppkomsten av marknadsföring i sociala medier. I denna studie identifieras de etiska utmaningarna och hur konsumenterna påverkas av dem. LÄS MER