Sökning: "offentlig sektor"

Visar resultat 1 - 5 av 827 uppsatser innehållade orden offentlig sektor.

  1. 1. MELLAN BESLUT OCH IMPLEMENTERING - En fallstudie om hur chefer på mellannivå arbetar med att förankra och förbereda anställda inför övergången till en aktivitetsbaserad arbetsplats

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Andreas Horseng Amdell; Cecilia Wahlgren; [2019-02-07]
    Nyckelord :aktivitetsbaserade arbetsplatser; chefer på mellannivå; chefskap; Försäkringskassan; offentlig sektor; organisationsrecept; organisatorisk förändring;

    Sammanfattning : Syfte:Syftet med studien är att kartlägga och beskriva vad cheferna på mellannivå vid Försäkringskassan i Göteborg har gjort för att förankra och förbereda övergången till den aktivitetsbaserade arbetsplatsen hos de anställda samt varför Försäkringskassan inför aktivitetsbaserade arbetsplatser enligt cheferna på mellannivå och om beslutet har föregåtts av en motivering.Teori:De två teorier som har använts i studien är Kjell Arne Røviks teori om organisationsrecept och John Kotters teori om distinktionen mellan ledarskap och chefskap. LÄS MER

  2. 2. Med sikte på att attrahera kompetens

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Alice Karlsson; [2019-02-07]
    Nyckelord :Strategisk kommunikation; översättningsteori; arbetsgivarvarumärke; offentlig sektor; kommun; varumärkesarbete; marknadsföring; översättningsregler; kontextualisering; idé;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att få förståelse för hur idén om att kommunicera strategiskt kring arbetsgivarvarumärket har översatts i kommunen, enligt de respondenter som intervjuatsTeori: ÖversättningsteoriMetod: Kvalitativa djupintervjuerMaterial: Sju stycken djupintervjuer med medarbetare från olika kommunikations- och HR- avdelningar i kommunenResultat: Respondenterna upplever det som självklart för kommunen att arbeta med strategisk kommunikation kring arbetsgivarvarumärket. De menar att kommunen behöver synas och kommunicera vad de kan erbjuda för att attrahera kompetens och uppnå deras övergripande samhällsuppdrag. LÄS MER

  3. 3. "Det här är ingen slogan" - En analys av svenska kommuners översättning av varumärke

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Nellie Bäckman; [2019-02-07]
    Nyckelord :Strategisk kommunikation; varumärke; kommuner; offentlig sektor; översättning;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur de svenska kommunerna, enligt dem själva, har översatt konceptet varumärke.Teori: Översättningsteori, varumärke, reputation management, regler för översättning (Røvik), diskursanalys inom social practice theory (van Leeuwen). LÄS MER

  4. 4. Tjänstemännens arbetstillfredsställelse

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Paula Olmos Castillo; [2019-01-25]
    Nyckelord :arbetstillfredsställelse; tjänstemännens roll; Public Service Motivation; arbetsförutsättningarna inom offentlig sektor;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att öka kunskap om faktorerna somtjänstemännen upplever som tillfredsställande på sin arbetsplatsoch om hur tjänstemännen uppfattar sin arbetstillfredsställelse iförhållande till sin roll och till arbetsförutsättningarna inomoffentlig sektor.Teori: Herzbergs motivationsteori används som teoretiskt ramverk. LÄS MER

  5. 5. Kompetensförsörjning i kommunal verksamhet – strategier för att attrahera och rekrytera nya medarbetare

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Lina Holmbeck; [2019]
    Nyckelord :Kompetensförsörjning; employer branding; kompetens; offentlig sektor; attrahera; rekrytera; Social Sciences;

    Sammanfattning : Kommunala verksamheter runt om i Sverige står idag inför en stor rekryteringsutmaning då antalet gamla och barn blir större och antalet medborgare i arbetsför ålder blir färre. På grund av detta är det viktigt för kommuner att arbeta med att attrahera och rekrytera nya medarbetare men även utveckla och behålla befintlig personal vilket går under begreppet kompetensförsörjning. LÄS MER