Sökning: "olika argument inom förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden olika argument inom förskolan.

  1. 1. Barn som konsument och producent : Förskollärares perspektiv på barns användande av lärplattan i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anna Assarsson; Madeleine Andersson; [2023]
    Nyckelord :Lärplatta; Konsument; Producent; Förskola; Förskollärare; meningsskapande;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker förskollärares perspektiv på lärplattan i förskolans verksamhet. Detta ämne är högst relevant att ta reda på mer om, eftersom den digitala teknologin är en stor del av samhället. LÄS MER

  2. 2. Barns utveckling och lärande i en kontextmed olika förutsättningar : En undersökning om förskollärares upplevelser och erfarenheter av allmän förskola och 15 timmars vistelse samt den pedagogiska måltidens betydelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sara Fridberg; Isabell Ekenberg; [2021]
    Nyckelord :Allmän förskola; samspelsutveckling; pedagogisk måltid; barns förutsättningar.;

    Sammanfattning : Vi har genomfört en kvalitativ studie där två förskollärare från södra Sverige deltagit i semistrukturerade samtalsintervjuer. Syftet är att få en inblick hur förskollärarna upplever den allmänna förskolan och 15 timmars vistelse i förskolan, hur och om de olika uppläggen förskolorna arbetar med har betydelse för barn enligt dem, med särskild hänsyn till den pedagogiska måltiden. LÄS MER

  3. 3. "Våga göra olika" : En vetenskaplig essä om hur vi bemöter barn i förskolan

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Åsa Sjöström; [2020]
    Nyckelord :preschool; consensus; conflicts; treatment; approach; intercultural; förskola; samsyn; konflikter; bemötande; förhållningssätt; interkulturellt;

    Sammanfattning : This essay is about treatment in preschool and how important it is that we dare to do different based on each child's needs. I sometimes get the feeling that we educators in preschool, have alittle too much of the idea that the working methods we use should suit all children. LÄS MER

  4. 4. Hur ska vi kunna förstå varandra? : Förskollärares samtal kring barns andraspråkslärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Malin Ahrling; Marina Zlatunic; [2017]
    Nyckelord :andraspråkslärande; modersmål; förskollärare; förskola; socialkonstruktionism; diskurspsykologi; tolkningsrepertoarer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare uttrycker sig om barns andraspråkslärande i förskolan samt vilka tolkningsrepertoarer som framkommer i dessa samtal. I denna studie undersöks vad och hur förskollärarna uttrycker sig gällande barns andraspråkslärande samt hur förskollärarna uttrycker sig om barns modersmål och föräldrars delaktighet i relation till barns andraspråkslärande. LÄS MER

  5. 5. Pedagoger som anknytningspersoner- förutsättningar för att skapa trygga relationer i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Zandra Lund; [2015]
    Nyckelord :Anknytningshierarki; Anknytningsperson; Anknytningsrelation; Närmandefasen; Trygg bas;

    Sammanfattning : Syftet med min studie har varit att med hjälp av anknytningsteorin undersöka hur de olika inskolningsmetoderna som är aktuella inom svensk förskola idag, traditionell två veckors inskolning och den föräldraaktiva inskolningsmetoden på tre dagar, lyckas möta de yngsta barnens behov av att knyta an till en vuxen i förskolan. Jag ville med hjälp av tankar och erfarenheter från pedagoger i förskolan undersöka hur de upplever sina förutsättningar för att skapa betydelsefulla trygga relationer till de yngsta barnen i förskolan. LÄS MER