Sökning: "olika barnsyner"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden olika barnsyner.

  1. 1. ”För vem planerar du din undervisning”? En kvalitativ intervjustudie med fyra förskollärare om deras erfarenheter och upplevelser av att arbeta med inkluderande undervisning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Jenny Sohlström; Ida Kvernsjöli; [2023-02-14]
    Nyckelord :förskolelärare; erfarenheter; upplevelser; inkluderande undervisning; främjande; hindrande;

    Sammanfattning : Inkludering har varit ett hett diskussionsämne i samhällsdebatten de senaste åren kring vad inkludering egentligen är och Skolinspektionens granskning (2018) visar att undervisningen i förskolans kontext är flertydig. Undervisningen är också problematisk och ett utvecklingsområde i dagens förskola. LÄS MER

  2. 2. “Små barn kan så mycket mer än man tror” : Förskollärares tankar om de yngsta barnens självständighet och tillit till sin egen förmåga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Stephanie Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Självständighet; tillit till sin egen förmåga; förskollärares tankar; strategier; hinder; barnsyn; delaktighet; inflytande.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap kring förskollärares tankar om arbetet med barns självständighet och tillit till sin egen förmåga. Studien illustrerar både strategier och hinder som förskollärare identifierar utifrån arbetet med barnen i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares förhållningssätt till bråklekar och lekar med fiktivt våld : Vi går in i en fantasi, vi är inne i en annan värld nu

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Kristina Lundholm; [2020]
    Nyckelord :Adult perspective; play; plays with pretend violence; rough-and- tumble-play; views on children; Bråklek; barnsyn; lek; lek med fiktivt våld; vuxenperspektiv;

    Sammanfattning : This study examines pre-school teachers varying approaches to rough-and- tumble play and plays with pretend violence in relation to different views on children. The study has a phenomenographic orientation and uses a semi- structured interview format where pre-school teachers answer questions about rough-and-tumble play and plays with pretend violence based on their own experiences and after watching a video of rough-and-tumble-play. LÄS MER

  4. 4. "Slutar de för att de är mogna så är det perfekt"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jakob Ström; Emma Lassing; [2019]
    Nyckelord :avhopp; barnsyn; fritidshem; mellanstadiebarn; mognad; personal;

    Sammanfattning : I svenska fritidshem idag väljer majoriteten av de inskrivna barnen att sluta i åldrarna 10–12 år. Syftet med denna studie är därför att undersöka vilka förhållningssätt personal på fritidshem har till att barn i åldrarna 10–12 år slutar. Studien undersöker även vilka orsaker personalen ger till att detta sker. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares uppfattningar om barns inflytande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Frida Planting; Jimmy Rodenfelt; [2017]
    Nyckelord :Förskola; barnsyn; förskollärares uppfattningar; barns inflytande; demokrati;

    Sammanfattning : Denna studie lyfter förskollärares uppfattningar kring barns inflytande. Det har även undersökts vilken barnsyn som syns genom resultatet. Barnsyn innebär vilka perspektiv förskollärarna har på barn och deras inflytande. Det vill säga barns perspektiv, barnperspektivet, vuxenperspektivet och maktperspektivet. LÄS MER