Sökning: "olika företagsekonomiska modeller"

Visar resultat 6 - 10 av 153 uppsatser innehållade orden olika företagsekonomiska modeller.

  1. 6. Att reparera relationen efter en mediekris : En kvalitativ studie om dyadiska affärsrelationer inom kooperativet Arla

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Paulina Graf; Agnes Törnerud; [2023]
    Nyckelord :Dyadiska affärsrelationer; reparering; kris; relationsstyrka; åtagande; uppsägningskostnader; beroendeställning;

    Sammanfattning : Hur lyckas Arla, trots att de är ett företag med erfarenhet av flera kriser, bevara starka relationer till sina leverantörer? Denna studie undersöker hur en affärsrelation mellan två parter repareras efter en kris, och till vilken grad uppsägningskostnader påverkar åtagande i fallet Arla. För att undersöka detta tar studien avstamp i den mediekris som drabbade Arla som utspelade sig i Hälsingland under januari 2020. LÄS MER

  2. 7. “Representera hur samhället ser ut” : En kvalitativ studie om kvinnor i generation Z’s åsikter om reklambilder på Instagram

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Engla Hygstedt Falk; Erica Wartmark; [2023]
    Nyckelord :Diversity; Inclusion; Generation Z; Advertising images on Instagram; Self-congruity theory; Mångfald; Inkludering; Generation Z; Reklambilder på Instagram; Teorin om självkongruens;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utveckla en djupare förståelse för inställningen till reklambilder hos svenska kvinnor i generation Z. Vi kommer undersöka vad de anser är viktigt att inkludera och hur de vill bli representerade när det gäller modeller som bär kläder på reklambilder på bildplattformen Instagram. LÄS MER

  3. 8. Effektiva team i praktiken. En kvalitativ studie om hur multinationella organisationer styr mot effektiva team

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Fabian Krantz; Jonathan Brusberg; [2022-09-09]
    Nyckelord :Effektiva team; levels of Control; input control; kompetens; agila metoder; absorberingsförmåga;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Affärsmiljön och arbetsuppgifterna blir allt mer komplexa, vilket ställer krav på att företagen är allt mer anpassningsbara. Detta har lett till att det inte längre är möjligt att arbeta på egen hand, vilket har gjort lagarbete viktigare än någonsin. LÄS MER

  4. 9. Ekonomistyrning vid implementering av hållbarhetsstrategier

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Djem Nurula; Patricia Tekgültekin; [2022-09-02]
    Nyckelord :Ekonomistyrning; hållbarhetsstyrning; hållbarhetsstrategi; social hållbarhet; ekologisk hållbarhet; ekonomisk hållbarhet;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemdiskussion: I dagsläget anses hållbarhet vara viktigare än någonsin. Företag behöver ta hänsyn till sin klimatpåverkan och därmed ökar väsentligheten av hållbarhetsrelaterade frågor. LÄS MER

  5. 10. Vårt eget märke?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Nils Englund; Tove Hjelte Ekelund; Elsa Sjöberg; [2022]
    Nyckelord :Lojalitet; EMV; variationssökning; konsumentbeteende; varumärke Loyalty; private label; variety-seeking; consumer behavior; brand; Business and Economics;

    Sammanfattning : Our own brand? - A qualitative study of loyalty to the grocery trade's private labels Research question: Is there any form of loyalty to private labels in the Swedish grocery trade, and what are the reasons for this? Purpose: To investigate the reasons behind consumers' loyalty to private labels in the Swedish grocery trade. As part of this, consumers' tendency for variety-seeking against private labels is also examined. LÄS MER