Sökning: "olika inlärningsstrategier"
Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden olika inlärningsstrategier.
1. Omvandla utmaningar till möjligheter: Läs- och skrivsvårigheter och elevers välmående inom webbutveckling/programmering.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : This thesis delves into the unique educational challenges and learning styles of students with reading and writing difficulties, specifically within the context of programming and web development. We explore the aspects of cognition, emotion, and motivation, offering a nuanced exploration of how task structures and educational environments impact these students. LÄS MER
2. Machine Learning to predict student performance based on well-being data : a technical and ethical discussion
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : The data provided by educational platforms and digital tools offers new ways of analysing students’ learning strategies. One such digital tool is the wellbeing platform created by EdAider, which consists of an interface where students can answer questions about their well-being, and a dashboard where teachers and schools can see insights into the well-being of individual students and groups of students. LÄS MER
3. Ordinlärning i L2-svenska: En studie om lexical inferencing och strategianvändning av andraspråkselever på Språkintroduktion och gymnasiet
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : I den här uppsatsen undersöker jag inlärning av svenska som andraspråk hos två grupper av ungdomar på en gymnasieskola i Sverige. Fokus i studien riktas mot användningen av ordinlärningsstrategier vid andraspråksinlärning hos dessa informanter, dvs. LÄS MER
4. Att lära sig att lära in
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättningSammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna uppsats är att undersöka hur inlärningsstrategier används av sfi-elever och huruvida strategierna skiljer sig åt mellan grupper med olika studiebakgrund. Data samlades in med en kvantitativ enkät som syftade till att elever på sfi gav deras syn på olika påståenden kring sin egen inlärning och hur troligt det är att de skulle använda sig av vissa strategier. LÄS MER
5. Studieteknik i svenskämnet : Övergången från grundskolan till gymnasiet: vad ska elever ha med sig, vad förväntas och vad tillämpas i praktiken?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Genom att undersöka elevers kännedom och kunskap om studieteknik samt svensklärares praktik och syn på studieteknik och ansvarsfördelningen för det mellan grundskolan, gymnasiet och elever är studiens syfte att belysa övergången från grundskolan till gymnasiet utifrån olika perspektiv och bredda förståelsen för studieteknikens plats och betydelse i svenskämnet. För att undersöka detta användes metodkombination i en explorerande sekventiell design. LÄS MER